Oblíbený prodejce elektroniky a nábytku Okay se ocitl v hluboké finanční krizi. Firma už několik měsíců marně hledá investora, který by jí pomohl překonat náročné období spojené s nedostatkem financí a klesajícími prodeji. Podle informací Hospodářských novin se však Okay nepodařilo nového investora najít a čeká ji vlna propouštění a zavírání prodejen v Česku i na Slovensku. Co bude dál s touto známou značkou?
Finanční problémy donutily vedení společnosti Okay přistoupit k radikálním úsporným opatřením. Podle informací Hospodářských novin firma plánuje:
Propouštění se týká hlavně administrativních pracovníků a zaměstnanců skladů. Někteří dostali na výběr odejít hned s měsíčním odstupným, nebo po dvouměsíční výpovědní lhůtě s jedním platem navíc. Atmosféra ve firmě je prý velmi napjatá.
„V současné době probíhají jednání s několika zájemci o kapitálový vstup do společnosti. Paralelně s těmito jednáními jsme přistoupili ke krokům, které mají zefektivnit vnitřní fungování a snížit provozní náklady. Jedním z těchto kroků je optimalizace sítě prodejen, což povede k uvolnění pracovního kapitálu potřebného k rozšíření nabízeného sortimentu. Očekáváme, že se hospodaření v roce 2024 vrátí do černých čísel, “ uvedl pro Kupi.cz Jan Vyletěl, ředitel Okay pro e-commerce a marketing, k propouštění zaměstnanců a zavírání prodejen.
Okay se snaží najít strategického investora už řadu měsíců. Majitel Jindřich Životský v dubnu tvrdil, že je o majetkový vstup zájem a jednání by se měla uzavřít do dvou měsíců. Nejdále se dostal německý fond Mutares, který se zaměřuje na firmy v problémech. Ovšem jednání uvázla na mrtvém bodě.
Odborníci jsou skeptičtí, že se podaří sehnat investora ochotného doplnit chybějící provozní financování. Dluhy vůči dodavatelům prý narostly do desítek milionů a pojišťovny omezují kreditní rámce na nákup zboží. Pokud se investor nenajde, čeká firmu rozsáhlá restrukturalizace a možná i prodej se slevou, na což asi dosavadní majitel není připraven.
Krize v Okay se promítá i do změn v nejvyšším vedení. Z exekutivních funkcí by měli odejít doposud klíčoví lidé. Hlavní slovo převezme podle Hospodářských novin obchodní ředitel David Tráge, který dříve působil v řídících pozicích v Lidlu a Kauflandu. Jeho úkolem bude nastartovat nutné změny a zbavit firmu pověsti „one man show“.
Kam budou další kroky Okay směřovat, není jasné. Pokud se nepodaří rychle sehnat silného investora, bude firma nucena přehodnotit svůj byznys model. V úvahu připadá zeštíhlení sítě prodejen, snížení provozních nákladů či odprodej částí firmy.
V ohrožení je přitom tradiční česká značka s 30letou historií a téměř 100 prodejnami. Okay loni utržila přes 4 miliardy korun, do zisku se ale nedostala. Letos v prvním čtvrtletí tržby dále klesly o pětinu. Situaci komplikuje i silná konkurence řetězců jako Datart, Planeo či Alza a měnící se nákupní zvyklosti zákazníků.
Jisté je, že bez zásadních změn a silného partnera bude pro Okay velmi obtížné v současné podobě na trhu přežít. Otázkou zůstává, zda se podaří ikonickou značku s tisícovkou zaměstnanců zachránit, nebo ji čeká podobný osud jako Euronics a Electro World.
Zdroj: Kupi, HN, Okay