Nákupní marketing: Jak vás obchody skrytě lákají k tomu, abyste nakoupili?

Žena se usmívá a drží v ruce spoustu nákupních tašek maxbelchenko / Shutterstock.com

Aniž byste si to uvědomovali, obchody, respektive jejich zástupci, vás lákají, ovlivňují a nenásilně nutí k návštěvě svého prostoru i k realizaci nákupů. Jak to dělají? Někdy dost překvapivě.

Přečtěte si také

Zatočte se špinavými žaluziemi! Známe nejjednodušší způsob, jak na to rychle a bez nervů

Cílem obchodů je jediné – zisk. K tomu potřebují, abyste vy, zákazníci, u nich nakoupili. Aby toho dosáhly, používají metody, které se samozřejmě snaží implementovat velmi jemně, dokonce i skrytě. V důsledku vás ovlivňují, ale vám je to v podstatě příjemné. Na někoho to působí méně, na někoho více. Někteří lidé, říkají jim „shopaholici“, jsou více ovlivnitelní a stávají se na nakupování závislí. Co k tomu, aby se tak stalo, tedy přispívá?

Barevné působení

Ač se to nezdá, barvy nás ovlivňují více, než bychom si mysleli. Možná jste si toho někdy všimli, ale pokud je v obchodě cedule upozorňující na slevu, často je červené barvy. To proto, že červená v nás evokuje impulzivnost, vážnost a neodkladnost. Průzkumy ukazují, že pokud je nákupní prostor laděn do modrých a obecně světlých barev, zvyšuje to pravděpodobnost nákupu až o 15 %. Vesele působí žlutá a růžová zase uklidňuje.

Harmonická hudba

Málokdo si toho všimne, ale během nakupování většinou v obchodě hraje hudba, která navozuje příjemnou atmosféru a dobrou náladu. Pokud se vám obchod trefí do vkusu, je velká pravděpodobnost, že v něm budete chtít zůstat po delší dobu a déle si hudbu vychutnávat. To samozřejmě vede k dalším nákupům. Klidná, pomalá a relaxační hudba nás nutí chodit zvolna a mít pocit, že čas plyne pomalu.

Vůně fungují

Obchody se snaží, aby to v nich příjemně vonělo. Supermarkety s potravinami vás lákají na vůni čerstvého chleba, obchody s oblečením zase vůní čerstvě vypraného prádla proudící z klimatizací. Má to evokovat příjemné prostředí a máte si připadat jako doma. Z toho důvodu mají pekárny hodně zákazníků, protože je vůně pečiva vytaženého z trouby nutí nakoupit další produkty. Skvěle fungují i květiny.

Bochníky chleba vyskládané na dřevěné polici v pekárně Matveev Aleksandr / Shutterstock.com

Slevové akce

Velké písmo, křiklavé barvy, slevové akce – to jsou věci, které na nás obecně platí. Obrovská procenta ve výloze naše oči milují, a jakmile je někde napsaná sleva, většina lidí jde okamžitě zjistit, co za slevu to je. A už jsou v pasti, protože jsou uvnitř obchodu. Zkoumají nejen produkty ve slevě, ale i další zboží, které jim přijde do cesty. Věrnostní programy také fungují a nutí nás se do obchodu vracet zas a znova.

Privátní značky

Zejména supermarkety nebo obchody s drogistickým zbožím mají své vlastní značky a k nim používají přívlastky jako domácí či lokální. Je to podobné, jako když někde slyšíme slovo farmářské – vybavíme si eko, bio, bez chemie a dobré složení. A o to se obchody přesně snaží.

Velké vozíky a košíky

Čím větší prostor k nákupu, tím více koupeného zboží. Na to obchody pamatují, proto dělají vozíky i košíky co největší. Pokud ho máte poloprázdný, máte pocit, že je toho ještě málo a že musíte nakupovat dál. Toto někteří lidé už prohlédli, a aby se nenechali nachytat, košík si vůbec neberou a nakoupí pak jen to, co poberou do vlastních rukou.

Falešné fronty

Nedávno se u nás v Česku řešilo vytvoření falešné fronty v souvislosti s otevřením fastfoodové pobočky Pop eyes. Diskutovalo se o tom, jaký to má vliv na nákupní chování. Ukázalo se, že lidé jsou ochotni přidat se do fronty i ve chvíli, kdy nevědí, na co se čeká nebo proč se tam stojí. Marketingově to velice dobře funguje, protože si zákazníci nechtějí nechat nic ujít, i když nevědí, na co vlastně čekají.

Žena dává mléko do plného nákupního košíku Stokkete / Shutterstock.com

Umístění zboží a šikovně rozmístěné uličky

Nejvíce se prodává zboží, které je v úrovni očí. Proto se tam se umisťuje to, co obchod potřebuje prodat. Do nižších úrovní se zase dávají věci, na něž dosáhnou děti, to znamená dětské potraviny a také oblíbené sladkosti. Do výšek se umisťují nákladnější produkty, jako je například drahý alkohol.

Některé obchody pracují i s cíleným schováváním výrobků. Například produkty denní potřeby, které lidé často kupují, schovají tak, aby je člověk musel hledat a byl nucen projít co nejvíce uličkami s dalšími nástrahami.

Jak nás ovlivňují e-shopy

Výše zmíněné metody samozřejmě nefungují při nakupování on-line, kdy sedíme za počítačem. Internetové e-shopy zase využívají jiné strategie, například „Nakupte za určitou částku, poštovné budete mít zdarma“ nebo slevové akce 2+1 zdarma. Roli hraje i design, srozumitelnost a jednoduchost. Dále fotografie a recenze zákazníků, které však nemusí být vždy pravdivé.

Zdroj: CNN, HN, Kupi