Cirkulární zboží z odpadu aneb Z použité fólie znovuvyužitelný materiál

Výrobna odpadkových pytlů Kaufland

České řetězce se v poslední době čím dál více zaměřují na zdraví planety a představují kroky vedoucí k větší udržitelnosti. Výjimkou není ani společnost Kaufland, které není cizí snižování množství plastového odpadu či zlepšování opatření k ochraně klimatu. Jaký projekt Kaufland představil a co dělají jiné společnosti?

Přečtěte si také

Ušetřete: Drahý sýr mascarpone jde levněji nahradit, třeba ve skvělém malinovém dortu!

Jaký udržitelný projekt představil Kaufland?

V rámci snah o udržitelnost se Kaufland spojil s influencerkou Jitkou Nováčkovou, aby společně prozkoumali životní cyklus obalových fólií, jež jsou využívány při přepravě zboží. Také je zajímalo, jaké jsou možnosti recyklace těchto fólií. Výsledkem je zjištění, že použitá fólie nemusí končit jako odpad, ale může se stát znovuvyužitelnou surovinou.

Muž a žena pracující ve skladu přepravují na vozíku náklad krabic obalených plastovou fólií. Ground Picture / Shutterstock.com

O jaké fólie jde?

Průhledná strečová fólie je klíčovým prvkem logistického procesu nejen v Kauflandu. Pracovníci ji využívají k fixování zboží na paletách, čímž je zajišťován bezpečný převoz produktů do distribučních center i do prodejen.

Kaufland se řídí svou strategií REset Plastic, kterou využívá ke snižování množství plastového odpadu. V případě fólií byl vytvořen uzavřený cyklus, během nějž tento obalový materiál dostane druhou šanci na využití.

Jak cyklus funguje?

Zaměstnanci po vybalení zboží rozdělují fólie na čiré a barevné a následně jsou zaslány do distribučního centra. Tam jsou slisovány a odeslány partnerské společnosti Mateo Packing, která je recykluje a dále zpracovává na plastový granulát. Ten je dále využit k výrobě pytlů na odpadky, jež pak znovu odebírá Kaufland.

Tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl k tomu dodává: „Tento postup nám umožňuje znovu využít fólie, které by se jinak staly odpadem. Díky spolupráci s Mateo Packing se nám ale podařilo vytvořit uzavřený životní cyklus obalové fólie. Po použití se obalová fólie zrecykluje a vyrobí se z ní odpadkové pytle, které znovu využíváme na našich prodejnách.“

Cirkulární projekt drogerie dm

Také společnost dm se snaží podporovat cirkulární ekonomiku, proto již v únoru představila stejný koncept jako Kaufland. I od ní česká firma Mateo Packing odebírá obalové fólie a následně z nich vytváří pytle na odpadky, jež si zákazníci mohou koupit v prodejně nebo na e-shopu dm.

„Místo toho, abychom museli řešit jejich likvidaci, je jako sběrnou surovinu přeprodáme společnosti Mateo Packing, s. r. o. Díky tomu se nám daří snížit množství odpadu a využívat naše zdroje efektivně. Pytle pak od výrobce nakoupíme jako zboží pro naše zákazníky,“ uvádí manažer komunikace dm Jiří Peroutka.

Jak se další společnosti zajímají o cirkulární ekonomiku?

  • Košík.cz – projekt Cirkutaška (papírové tašky se mění v nové obaly)
  • Ikea – kolekce VÄXELBRUK (textilní výrobky částečně vyrobené z recyklovaných zaměstnaneckých uniforem)
  • Mattoni – projekt Z lahve bude lahev (recyklování lahví a využití na výrobu dalších)

Zdroje: Kaufland, dm drogerie, Kupi