Autíčko pro chlapečky a panenka pro holčičky už dávno nestačí. Pomineme-li genderovou otázku a soustředíme se pouze na samotné hračky, jedna kategorie v České republice výrazně získává na popularitě. Jedná se o takzvané Montessori hračky, které si získávají srdce rodičů natolik, že jsou ochotni do nich investovat nemalé částky. Ale kolik vlastně rodiče za tyto hračky utrácejí? A co stojí za jejich rostoucí oblibou?
Montessori škola, respektive Montessori pedagogika, je v jednoduchosti založená na tom, že miminko a malé dítě samo svobodně objevuje svět, předměty, má být kreativní a není k ničemu nuceno. Tento přístup nese jméno po italské pedagožce Marii Montessori (1870 až 1952).
Mezi 7 základních pilířů patří svoboda a možnost volby dítěte, herní/vzdělávací prostředí uzpůsobené dětem, hračky a pomůcky přizpůsobené věku dítěte, postupný vědomý progres, podporování zvědavosti a objevování (nikoliv memorování čehokoliv), napodobování dospělých a role rodiče nebo učitele jako rádce, ne jako „diktátora“. Dokonce i zakladatel Amazonu a střídavě nejbohatší muž planety Jeff Bezos nedávno daroval dvě miliardy dolarů na vytvoření sítě školek Montessori.
Podle tiskové zprávy srovnávače Heureka v roce 2023 kopírovaly prodeje hraček vývoj tržeb celé české e-commerce, která za celý rok skončila v poklesu 6 %. Konkrétně kategorie hraček o 4 %. Ovšem o interaktivní hračky, kam patří i ty Montessori a jimž patří za Legem a plyšáky 3. místo, je naopak zájem větší.
„Devětadevadesát procent produktů, které jsou pod tímto slovem prodávané, s tímto přístupem nemá nic společného,“ řekla pro Deník N Gabriela Hrdina, majitelka „Montessori“ e-shopu Utukutu. Aby se hračka dala považovat za Montessori, musí totiž splňovat několik kritérií. Měla by podporovat zvědavost, experimentování s jejím využitím, měla by se dát osahat a manipulovat s ní pro zlepšení jemné motoriky a taky by měla být přenosná, protože podle Montessori přístupu si dítě volí prostředí pro hru a vzdělávání.
Jako příklad si uveďme Lego, což je stále nejprodávanější hračka v Evropě. Dítě si z Lega může stavět, co chce, podporuje jeho kreativitu, je přenosné. Ovšem pozor. Konkrétní Lego stavebnice s návodem už Montessori úplně není, protože dítěti určuje, co má dělat. „Hračka dítě láká k tomu, aby se jí dotklo a aby s ní manipulovalo. Rozvíjí i přemýšlení a kreativitu, co všechno se dá s hračkou dělat,“ vysvětlila pro Deník N dětská psycholožka Pavla Koucká.
Navíc v povědomí široké veřejnosti jsou moderní Montessori hračky spojovány spíše s dřevěnými hračkami a pomůckami nebo s těmi, které jsou vyrobené z udržitelných recyklovaných materiálů. Ale místo plastu a křiklavých barev rodiče opravdu preferují spíše čisté dřevo, a když už má být být barevné, tak spíš v tlumených barvách. „Montessori hračky a všechny vývojové hračky jsou nyní na dětském trhu velmi módní, dřevěné hračky nikdy nebyly tak módní jako nyní,“ shrnula pro Deník N Nóra Pataki-Gilányi.
Připravili jsme pro vás přehled 7 nejoblíbenějších Montessori hraček a pomůcek i s orientačními cenami, které se opakují na českých e-shopech a o kterých se mluví v diskusích.
Mezi největší české specializované e-shopy, kde se dají koupit výše uvedené Montessori hračky a spousta dalších více či méně diskutabilních Montessori pomůcek, patří například Montessori-Hračky, MontessoriHračky, Elisdesign, AgátinSvět nebo Utukutu. Seženete je samozřejmě taky na Alza, Allegro, Mall a dalších velkých e-shopech. Není žádným tajemstvím, že spousta nekvalitních „Montessori hraček“ se prodává i na e-shopech typu Aliexpress, Alibaba, Amazon nebo Temu.
Zdroje: Kupi, MontessoriGeneration, PsychologyToday