Během minulého roku se Česká obchodní inspekce zaměřila na dodržování legislativy ohledně zákazu nabízet, prodávat a skladovat produkty, které porušují určitá práva k duševnímu vlastnictví. Během tohoto období inspekce uskutečnila celkem 803 kontrol a uložila pokuty za více než 10 milionů korun.
Od roku 1989 zůstává dovoz padělaného zboží do českých obchodů jedním z hlavních problémů, které deformují místní podnikatelské prostředí a představují trvalou konkurenční nevýhodu pro podnikatele dodržující pravidla.
I přesto, že se většina kontrol zaměřuje na vietnamské tržnice, zcela zabránit dovozu padělaného zboží nelze. Od nového roku se navíc na internetu objevilo několik skupinek, které se zaměřují na prodej padělaného zboží z Turecka.
Od 2. ledna do 29. prosince 2023 bylo Českou obchodní inspekcí uskutečněno celkem 803 kontrolních akcí. Při těchto kontrolách bylo zjištěno porušení právních předpisů ve 645 případech, což představuje přibližně 80 % všech kontrol. Ze zjištěných porušení rovných 360 kontrol odhalilo nerespektování zákazu nabízení, prodeje a skladování produktů, které porušují některá práva k duševnímu vlastnictví.
V roce 2023 bylo na základě zjištěných porušení právních předpisů během kontrolních akcí pravomocně uloženo celkem 602 pokut, jejichž celková hodnota dosáhla 10 123 000 Kč. Kromě toho bylo během inspekcí zajištěno a odstraněno z dosahu kontrolovaných osob 18 508 kusů padělaného zboží, jehož hodnota, pokud by šlo o originální výrobky, by byla 36 389 165 Kč.
Inspektoři České obchodní inspekce se během kontrol v roce 2023 zaměřili nejen na příhraniční oblasti s prodejem ve stáncích, ale také na kamenné obchody v rámci regionů a internetové prodejce. Výrazně stoupající trend internetového prodeje padělků, které imitují produkty známých značek, představuje stále větší problém.
Během kontrol se nejčastěji zjišťovalo porušení práv duševního vlastnictví u textilních výrobků a u produktů určených pro děti, zejména hraček. Mezi zajištěnými výrobky byly nejvíce zastoupeny falzifikáty ochranných známek známých značek, jako jsou PokémonWizards, Nike, Versace, Tommy Hilfiger, Apple, Guess a Louis Vuitton. Tyto značky byly nejčastěji zneužívány padělateli a objevovaly se v různých kategoriích zajištěných padělaných výrobků.
V posledních letech se stal velkým hitem prodej levných a na první pohled originálních sluchátek od společnosti Apple. Sluchátka AirPods totiž v originálním balení stojí přibližně 6 000 korun. Ti, kteří prodávají jejich levnější napodobeninu, si však velmi často účtují jen 2 000 Kč.
Stejně tak je tomu u značkové obuvi, která se tváří jako originální. Příkladem mohou být boty značky Karl Lagerferd, které se ve značkové prodejně prodávají za necelé 4 000 Kč. Na facebooku se imitace těchto značkových bot dá sehnat výrazně levněji, a to za necelých 1 300 Kč. Rozdíl je téměř k nepoznání. Sehnat se však dají i falešné šperky, které se vydávají za Pandoru. Oficiální přívěsek na náramek stojí okolo 700 korun, na internetu ho lze sehnat za přibližně 300 korun.
Je důležité zdůraznit, že na trhu je k dispozici široká škála padělků různých kvalit. Za relativně nízkou cenu, často jen za několik stovek korun, lze zakoupit ty méně kvalitní verze. Tyto produkty však obvykle neodpovídají očekáváním a jejich kvalita je spíše podprůměrná.
Na druhé straně, existují i padělky s kvalitou 1:1. Tyto vysoce kvalitní repliky jsou téměř nerozeznatelné od originálních produktů, a to i včetně příslušenství, jako jsou dust bagy, krabice a certifikáty pravosti. Tento fenomén ukazuje, jak pokročilé techniky a metody používají padělatelé k dosažení tak vysoké úrovně podobnosti s originálními výrobky.
Zdroje: ČOI, Kupi