Samoobslužné pokladny v českých supermarketech: Nový trend, který přináší i nečekané problémy

Interiér obchodu se samoobslužnými pokladnami doublelee / Shutterstock.com

Samoobslužné pokladny se stávají běžnou součástí českých obchodů i supermarketů a zákazníci si je pochvalují. Přinášejí jim totiž pohodlí a rychlost, ale zároveň s sebou nesou i riziko neúmyslných krádeží. Jak se s tímto fenoménem vypořádávají čeští obchodníci?

Přečtěte si také

Acidofilní mléko, kefír a podmáslí: Jaký je mezi nimi rozdíl a který produkt upřednostnit?

Rostoucí obliba samoobslužných pokladen

Samoobslužné pokladny si v posledních letech získávají stále větší oblibu mezi českými zákazníky. Velké řetězce jako Lidl, Billa, Tesco, Globus či Albert je postupně zavádějí do svých prodejen. Zákazníci oceňují především rychlost a pohodlí, které jim tento způsob placení přináší.

Riziko neúmyslných krádeží

Ačkoliv většina zákazníků používá samoobslužné pokladny poctivě, existuje řada způsobů, jak mohou lidé zcela neúmyslně při placení chybovat a de facto tak krást. Jedním z nejčastějších omylů je nesprávná volba druhu ovoce či zeleniny. Zákazník si například splete mandarinky s pomerančem nebo vybere špatnou odrůdu rajčat či jablek, které mají jinou cenu. Stejný případ je u pečiva, supermarkety nabízejí nepřeberné množství baget a chlebů a i sami zaměstnanci u pokladen pak mají problém odhadnout, jaký typ zákazník položil na pás. Často se tak stane, že zákazník zaplatí méně, než by měl.

Další častou chybou je opomenutí naskenování všech položek. Zákazník může omylem vynechat nějaký produkt, který drží například v ruce dítě, nebo si nevšimnout, že se mu nepodařilo načíst čárový kód. Ačkoliv se nejedná o úmyslné krádeže, obchodníkům tak vznikají nezanedbatelné ztráty.

Načítání lahve na samoobslužné pokladně frantic00 / Shutterstock.com

Jak obchodníci reagují?

Čeští obchodníci si uvědomují problém neúmyslných krádeží na samoobslužných pokladnách a hledají různé způsoby, jak mu předcházet. Některé řetězce, jako například COOP, se rozhodly investovat do moderních technologií využívajících umělou inteligenci.

COOP nedávno otevřel svou první plně automatizovanou prodejnu na letišti Leoše Janáčka v Ostravě. Tato prodejna je provozována zcela bez obsluhy a zákazníci zde nakupují pomocí kombinace platební karty, bankovní identity a speciální mobilní aplikace. Proti případným zlodějům je prodejna hlídána umělou inteligencí, která dokáže automaticky rozpoznat podezřelé chování, například když si zákazník dává zboží jinam než do nákupního košíku. V takovém případě systém upozorní pracovníky bezpečnostní služby.

Další možností, jak předcházet krádežím, jsou namátkové kontroly nákupů. Ty mohou odhalit případy, kdy zákazník omylem nezaplatil za všechny položky. Obchodníci také zlepšují informovanost zákazníků o správném postupu při samoobslužném placení, například pomocí návodných cedulí či asistence personálu.

Investice do moderních technologií, jako jsou pokročilé kamerové systémy či váhy zabudované do pokladních pásů, mohou také pomoci odhalit neúmyslné krádeže. Tyto technologie dokáží automaticky detekovat nesrovnalosti mezi naskenovaným a skutečně kupovaným zbožím.

Kamera v obchodě Aleksandrkozak / Shutterstock.com

Budoucnost samoobslužných pokladen v Česku

I přes zmíněné problémy se dá očekávat, že samoobslužné pokladny budou v českých supermarketech stále častější, a to i přesto, že v zahraniční od nich upouštějí. Obchodníci věří, že benefity pro zákazníky převáží případná rizika. Zároveň budou hledat cesty, jak neúmyslným krádežím co nejefektivněji předcházet – ať už lepším zaškolením personálu či investicemi do pokročilých technologií.

Zdroj: Kupi