Jednička na poli prodeje chytré elektroniky, ale také potřeb pro domácnost, hraček, drogerie a parfumerie Alza.cz chystá zřejmě další rozšíření svého sortimentu. Odkoupila totiž část lékárny a na svém e-shopu tak možná brzy bude nabízet i lékárenské zboží. Kromě lékáren se u nás prodeji léků online věnují například e-shopy Rohlík.cz, Košík.cz či Notino.
Alza.cz získala před nedávnem podíl ve firmě Other Corp ze středočeských Zdic, která pod hlavičkou sítě nezávislých lékáren Alphega provozuje pobočku právě ve Zdicích. E-shop svůj zájem na této činnosti potvrdil teprve před pár dny. 1. května založila společnost do veřejného rejstříku notářský zápis, který informuje o rozšíření stanov o nový segment: výroba zdravotnických prostředků a poskytování zdravotních služeb – lékárna.
„Za účelem rozšíření sortimentu došlo k zakoupení části obchodního závodu. Nicméně konkrétní strategii nebudeme komentovat, stejně jako případnou spolupráci s dalšími osobami. Téma zdraví dlouhodobě vnímáme jako zajímavou obchodní příležitost, a proto ho máme na webu a v aplikaci Alza.cz jako jednu z hlavních kategorií,“ uvedla pro Czech Crunch tisková mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
Přípravy na vstup do nového segmentu prozatím probíhají pod pokličkou. Prodej léků totiž zdaleka není tak jednoduchý, jak by se mohlo na první pohled zdát. „Téma zdraví dlouhodobě vnímáme jako zajímavou obchodní příležitost, a proto ho máme na webu a v aplikaci jako jednu z hlavních kategorií. Už několik let nabízíme doplňky stravy a sportovní výživu. Patříme mezi největší online prodejce zboží pro nejmenší. Dlouhodobě máme v nabídce i dermokosmetiku a v našem showroomu v Holešovicích provozujeme dermocentrum,“ uvedla pro Kupi mluvčí Alzy.
„Jsme také největším prodejcem elektroniky spojené se zdravím, jako jsou fitness náramky a hodinky, elektrické zubní kartáčky, tlakoměry atd. Naše nabídka zahrnuje i vybrané značky kontaktních čoček. Pro další rozšíření nabídky nejen kontaktních čoček, ale i dermokosmetiky nebo volně prodejných léků, potřebujeme lékárenskou licenci. Našim zákazníkům chceme v oblasti zdraví poskytnout celou šíři sortimentu,“ dodala.
Největší překážkou je tedy platná legislativa, která ukládá prodejcům povinnost splnit řadu regulatorních předpisů a udělat také změny v rámci skladů a logistiky. „Aby mohl zásilkový obchod dodávat plný volně prodejný sortiment, musí de facto otevřít fyzickou lékárnu ve své logistické základně. Při tom musí zajistit nejen dispoziční záležitosti, ale i kvalifikovaný personál, kterého je velký nedostatek,“ uvedl pro Czech Crunch tiskový mluvčí Dr. Maxe Michal Petrov. Kdy a jestli vůbec se nakonec Alza do prodeje léků pustí, je velká neznámá.
Kvůli regulacím a vyššímu administrativnímu zatížení v počátku je konkurence v lékárenském segmentu poněkud přehlednější. I proto by byl vstup na tento trh pro Alzu dalším logickým krokem v jejím růstu. „Z našeho pohledu to smysl zcela jistě dává. Je logické, že – pokud tomu tak je – chce Alza rozšířit svou nabídku o segment, který je mezi zákazníky velmi poptávaný,“ uvedl pro CzechCrunch Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Pokud jde o konkurenci, největšími hráči jsou Dr. Max a Benu, které začínaly v kamenných prodejnách a nyní už fungují také online. Tyto řetězce také spolupracují s online supermarkety, Benu s Rohlíkem, Dr. Max s Košíkem.
Prodeji léků se v online prostředí daří. Zákazníci dnes mohou využít služeb nejen výše zmíněných lékáren, ale také Pilulka.cz či Lékárna.cz, které též kombinují offline a online prodej. „Webových prodejců je více a prostor pro další růst této kategorie je zjevný,“ míní Jan Vetyška. Budoucnost prodeje léků pak vidí především v distribuci léků na předpis, kterému prozatím brání platná legislativa.
Své o tom ví i online parfumerie Notino.cz, která kategorii léků zařadila už během pandemie v roce 2022. V článku ve Forbes z úst generálního ředitele Zbyňka Kociána tehdy zaznělo: „Notino se vždy maximálně soustředilo na oblast krásy, kterou jsme nechtěli ničím tříštit. Již nelze přehlížet západní trendy směřující k tomu, že zákazník se může cítit skutečně skvěle pouze skrze kombinaci produktů pro krásu a právě zdraví. Nepůjde tedy o okrajový segment, ale nový stavební kámen Notina.“ Nabídka parfumerie se tehdy rozrostla o kategorie lékárna, sportovní výživa, zdravá výživa a matka a dítě.
Zdroje: Kupi, Czechcrunch, Forbes