Po zvýšení DPH je pivo dražší ve více než polovině hospod. Hrozí zavírání provozoven?

Čepování piva Master1305 / Shutterstock.com

Studie Plzeňského Prazdroje ukázala, že po zvýšení DPH zdražilo pivo v 62 % českých hospod, průměrně o 2,80 Kč za půllitr. Zatímco některé podniky se snaží držet ceny stabilní, aby si udržely své zákazníky, jiné se již přizpůsobily daňovým změnám. Jak se tato situace odráží v hospodářském chování provozoven, zjistil průzkum mezi 3 400 restauracemi po celé České republice.

Přečtěte si také

Milovaní mazlíčci vám likvidují domácnost? 12 rad, které tomu učiní přítrž

Zavírání hospod nehrozí

Podle nedávného průzkumu, který si nechal zpracovat Prazdroj, nehrozí v tomto roce rozsáhlé zavírání hospod.

  • Pouze dvě procenta provozovatelů plánují ukončení svého podniku.
  • Téměř dvanáct procent restaurací však připravuje omezení provozních hodin nebo počtu dnů, kdy budou otevřeny, a to zejména během zimních měsíců před hlavní sezónou.
  • Z průzkumu dále vyplývá, že mnoho hospod se zaměřuje na zavádění novinek a zdokonalování služeb s cílem udržet si stávající klientelu či přilákat nové zákazníky.

Podle Plzeňského Prazdroje zdražilo čepované pivo v 62 % restaurací a hospod následkem lednového zvýšení DPH. Průměrné zvýšení ceny činí 2,80 Kč na půllitr. Ostatních 38 % podniků zatím ceny neupravilo, což je odůvodněno obavami z možného poklesu návštěvnosti a snížení celkové útraty hostů.

„Letošní data Dotykačky pro Prazdroj ukazují, že ke zdražení se zatím neodhodlaly zdaleka všechny restaurace a hospody - 38 procent podniků ceny čepovaného piva ponechalo na prosincové úrovni. V průměru se tak zvýšily ceny čepovaného piva napříč trhem o 2,80 koruny na půllitr,“ řekl mluvčí největšího tuzemského pivovaru Zdeněk Kovář.

Obavy hospodských

Podle nedávného průzkumu se téměř třetina provozovatelů hospod, přesněji 30 procent, obává úbytku hostů, zatímco čtvrtina, což činí 24 procent, se bojí poklesu tržeb z útrat hostů. Roman Trzaskalik, obchodní ředitel společnosti Prazdroj, komentuje situaci s optimismem: „První měsíce prodeje piva ukazují, že setkávání s přáteli v hospodách je pro Čechy stále důležité a že jsou připraveni podporovat své oblíbené podniky.“

Dalším významným problémem je nedostatek personálu. Strach z toho má asi 18 procent majitelů a provozovatelů. Téměř desetina tak osobně asistuje při obsluze v hospodách.

Lidé si přiťukávají pivem Ground Picture / Shutterstock.com

Podle Trzaskalika plánuje téměř 21 procent hospod a restaurací v průběhu tohoto roku zavést nějaké novinky. Nejčastěji se jedná o rozšíření a obnovení nabídky jídel a nápojů. Kromě toho některé podniky zvažují pořádání speciálních akcí pro své zákazníky nebo plánují vylepšení svých interiérů a exteriérů včetně zahrádek.

Pivovary mají velké plány

Podle Libora Jordána, který je zodpovědný za rozvoj partnerských hospod a restaurací, Prazdroj letos investuje přibližně 450 milionů korun do podpory hostinských zařízení. Tyto prostředky budou využity na modernizaci výčepního vybavení, spolufinancování renovace fasád, úpravy interiérů, jakož i na školení zaměstnanců a majitelů. Zásadní součástí podpory je program Pivní gastro akademie, nabízející dvoudenní intenzivní kurzy pro kompletní týmy restaurací a hospod. „Účastníci se pod vedením špičkových odborníků učí vše od hospodářské správy až po nejnovější gastronomické trendy, digitální marketing, leadership a správnou péči o pivo, včetně efektivní komunikace s hosty,“ dodává Jordán.

Zdroj: Prazdroj, Kupi