Veřejnost i svět obchodníků má pro další rok jasno o vítězích. V úterý 26. března proběhlo vyhlášení ankety Obchodník roku 2023, kterou pořádá společnost Mastercard. O favoritech rozhodovala odborná porota i desetitisíce samotných zákazníků, kteří svými internetovými hlasy rozhodli také o tom, který obchod je jim nejsympatičtější.
Stejně jako v posledních čtyřech letech zvolili spotřebitelé za svého vítěze řetězec Lidl. Ten si díky tomu odnesl Cenu veřejnosti za dobu konání ankety již počtrnácté. Stal se navíc letošním vítězem kategorie Obchodník s potravinami, ve které porazil Kaufland a Penny na druhém a třetím místě.
„Spokojený zákazník je naše motto, a o to víc náš těší, že o tomto ocenění jste rozhodli vy, naši zákazníci. Jsme hrdí na tuto výhru, ale zároveň si uvědomujeme, že toto vítězství nese s sebou závazek. Chceme si udržet vaši důvěru a spokojenost i v budoucích letech,“ vyjádřil nadšení Zdeněk Jerie, provozní ředitel a jednatel společnosti Lidl.
Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko, poté v tiskovém prohlášení připomněla, že do internetového hlasování o Cenu veřejnosti se letos zapojilo více než 85 tisíc spotřebitelů.
Na základě pozice na trhu i důvěry zákazníků v danou značku odborná porota vybrala Absolutního vítěze 21. ročníku ankety. Za rok 2023 se jím staly lékárny Dr. Max. „Vnímám to především jako ocenění všech mých kolegů v lékárnách. Je to odraz důvěry zákazníků, kteří mají správnou péči i nabídku,“ sdělil Jan Žák, ředitel lékárenské sítě Dr. Max, jak informovaly SeznamZprávy.cz.
Dr. Max přitom za poslední čtyři roky vyhrál celkem třikrát, loni mu prvenství „ukradla“ drogerie dm markt. Před nimi si své první místo několik let za sebou držela IKEA.
Spolu se změnou trhu a nákupního chování zákazníků se mění i oceňované kategorie. Letos například přibylo hodnocení online rozvážkových služeb, které lidem vozí jídlo a potraviny. Vítězem kategorie se stal Rohlík.cz, na druhém místě byla Foodora.cz, na třetím Košík.cz.
„Na vývoj trhu reagujeme i úpravou soutěžních kategorií. Letos jsme například do ocenění zařadili oblast Doručení jídla a potravin, která si v soutěži Mastercard Obchodník roku určitě najde trvalé místo,“ vysvětlila Lvová.
Kromě výše zmíněných favoritů se i napříč jednotlivými kategoriemi objevovala známá jména předchozích ročníků i úplní nováčci. Bodovaly například značky Decathlon (sportovní potřeby), Deichman (obuv), Knihy Dobrovský (knihkupectví), Bambule (hračky), Alza (e-shop roku), Super ZOO (chovatelské potřeby), OBI (dům a zahrada) nebo Peek & Cloppenburg (oděvy).
Každoročně je předáváno i ocenění Inovace roku. To si letos odneslo Makro Cash & Carry za iniciativu České pole, prostřednictvím které pomáhá dostat na pulty našich obchodů více potravin českého původu, zejména ze sortimentu ovoce a zeleniny.
Zdroje: Obchodník roku 2023, Seznam Zprávy