Bez platné STK se vozy v dnešní době neobejdou. Jde o povinnost, kterou stanovují právní předpisy a policejní složky tuto náležitost důsledně kontrolují. Pokud se řidič vydá s autem bez STK na silnice a způsobí dopravní nehodu, vystavuje se riziku tučné pokuty, která se v krajním případě může přehoupnout dokonce v zákaz řízení.
Jízda autem bez kontroly STK se nevyplácí. Pokud motoristu zastaví policejní hlídka a jeho auto je technicky v pořádku, vyjde z toho „jen“ s peněžitou pokutou ve výši 1 500 až 2 500 korun. Jestliže ale policisté nabydou dojmu, že vůz potřebné technické náležitosti nesplňuje, mohou tuto peněžitou sankci až několikanásobně zvýšit.
Trestem za takové provinění je dle zákona pokuta ve výši 5 až 10 tisíc korun. Řidičům rovněž v krajním případě hrozí i zákaz řízení, a to v trvání od 6 do 12 měsíců. Kromě toho se motoristovi rozšíří také bodové konto. Jedná se totiž o přestupek, který policisté ve většině případů postihují 5 trestnými body.
Jestliže se ptáte, co se mezi takzvané nebezpečné závady v praxi řadí, je odpověď poměrně jednoduchá. Jejich výčet není pěvně daný, nejčastěji však jde o: netěsnící výfukové systémy, výrazně zdeformovaná karoserie, únik oleje či paliva nebo třeba závady brzdového systému, kvůli kterým není možné vozidlo účinně a bezpečně zastavit.
Velkou otázkou rovněž je, jak je to v případě propadlé STK a způsobení dopravní nehody. V takovém případě se jedná o porušení smlouvy s pojišťovnou a ta má následně právo odmítnout vzniklou škodu uhradit. Jízda bez STK by se tedy řidiči mohla v takovém případě velmi pekelně prodražit. Záležet ale bude mimo jiné na tom, zda motorista takovou nehodu způsobil nedbalým, či úmyslným jednáním.
Stává se, že jestliže bylo před nehodou vozidlo po technické stránce v pořádku, tak některé pojišťovací domy i v České republice nemají s úhradou vzniklých nákladů problém. Spolehnout se na to však nedá a záležet bude na celé řadě faktorů. Mezi ně se řadí kupříkladu délka neplatnosti potřebné technické kontroly.
Platnost STK se v každém případě vyplácí pravidelně kontrolovat. Každý řidič by měl zvážit, zda není od věci si nastavit třeba upomínku do mobilu nebo si napsat termín STK do kalendáře. U pravidelné STK a v případě osobních automobilů je lhůta STK dvouletá. Pokud se jedná o první STK, tak taková lhůta je dokonce čtyřletá.