Samoskenovací systémy vznikly už před několika lety, ale jejich popularita roste hlavně v poslední době. Jsou čím dál rychlejší a efektivnější, a tedy i výhodnější. Prodejcům snižují náklady a zvedají tržby, zatímco zákazníci oceňují nákupy bez stresu z front u pokladen nebo používání neznámých technologií. Celý nákup včetně placení totiž zvládnou jen díky svému mobilnímu telefonu. V jakých sektorech je tento systém nejoblíbenější? A kde už úspěšně funguje?
Podle nové švédské studie nasadilo skenovací technologii alespoň v některé ze svých prodejen 24 procent severských maloobchodníků. Záleží ale na konkrétním sektoru. V případě supermarketů jde o drtivou většinu.
Méně zajímavý je zatím systém pro provozovatele restaurací, kteří ho využívají zhruba ve 40 procentech. Naopak v lékárnách na skenovací aplikace nenarazíte vůbec a mezi módními řetězci jsou zatím raritou, kterou zavedlo pouze 11 procent obchodníků.
V českém prostředí nemáme k dispozici přesná čísla, ale skenování prostřednictvím vlastního smartphonu aktuálně nabízí třeba IKEA, Albert nebo Kaufland. Kromě toho funguje Scan & Go i v Globusu a v některých prodejnách Tesco, jen zatím musíte využívat zapůjčený externí skener. Pokud se ale technologie projeví na zvyšování tržeb a snižování nákladů na zaměstnance, brzy se jí jistě dočkáme i v dalších řetězcích.
I tento moderní způsob nakupování má svá úskalí, mezi která patří především vyšší riziko krádeží. Strach z něj má až 89 procent obchodníků, ale výhody podle nich přesto převažují. Důkazem je nábytkářský gigant IKEA, který už skenovací systém implementoval na svých pobočkách ve 30 zemích světa.
Projevilo se to hlavně ve zrychlení celého nákupního procesu, a to až o 65 procent. Ruku v ruce s tím jde ale i spokojenost zákazníků, kteří řetězci dávají průměrné hodnocení 4,7 z 5.
Další výzvou je pro obchodníky zajištění bezproblémového připojení k síti, díky kterému bude skenování snadné a bezpečné pro obě strany. Pokud by totiž systém vypadával, dal by se jednoduše obejít a poctivé zákazníky by zbytečně zdržoval. Takové případy se ale děly hlavně v minulosti, dnes už se stává kvalitní připojení standardem.
Řetězce, které jsou technologii nakloněné, investují další finance do její vylepšování. V jejich aplikacích tak vznikají integrované funkce pro tvorbu nákupních seznamů nebo placení (Scan & Pay) a stávají se z nich komplexní nákupní asistenti. A možná právě v nich je budoucnost celého nakupování.
Zdroje: Retail Detail, Lupa, id24