Pokud rádi posíláte balíky, připravte si své peněženky. Česká pošta se totiž od dubna rozhodla zdražit své služby. To se dotkne především těch, kteří pravidelně posílají balíky nejen po České republice, ale i do zahraničí. Na co se tedy musíme připravit a kolik nás to bude stát?
Českou poštu stále využívá mnoho lidí po České republice. Ať už nakupujete přes různé e-shopy nebo sami odesíláte balíky, pošta je stále nejpreferovanější dopravce v Česku. A jeho dominantní postavení na trhu mu tak zřejmě umožňuje pravidelně měnit svůj ceník, který může přizpůsobovat aktuální ekonomické situaci v zemi.
Tím, že tohoto přepravce využívá hodně lidí, jsou jeho služby postupem času vylepšovány, ale také zdražovány. Jen za rok 2023 pošta odbavila 56,4 milionu balíků. V roce 2022 to bylo o 200 tisíc méně. Proto se od dubna musí zákazníci připravit na to, že si za odeslání balíků pomocí Balíkovny výrazně připlatí.
„Pro neregistrované zákazníky bude poslání stát 77 korun, tedy o dvě koruny oproti současné ceně. Registrovaní budou mít zvýhodněnou cenu 69 korun,“ prozradil TN.cz mluvčí České pošty Ivo Vysoudil. „Co se týče zdražování jiných služeb, v momentě, kdy by ke zdražování mělo dojít, budeme informovat naše zákazníky prostřednictvím webových stránek,“ dodal závěrem.
Pokud však chcete na poslání svého balíku ušetřit, lze to udělat pouze jediným způsobem. Stačí, pokud se na poště zaregistrujete a vytvoříte si svůj zákaznický účet. Pro stále zákazníky bude totiž cena za odeslání balíku o 8 korun nižší, což při odesílání většího množství balíčků může zákazníkovi pomoci.
Pokud navíc využíváte zákaznickou kartu České pošty, některé benefity a slevy čerpáte automaticky. Se zákaznickou kartou ušetříte peníze nejen při odesílání dopisů a balíků, ale také při placení SIPO. Pro získání slevy jednoduše předložte na poště svou zákaznickou kartu. Sleva bude následně odečtena z konečné ceny.
Podle dosavadních informací by se v roce 2025 měla Balíkovna zcela od České pošty oddělit. „Cílem transformace České pošty je oddělení veřejnoprávních služeb od těch komerčních, tedy balíkových a logistických. Naším záměrem je, aby byly od příštího roku součástí samostatné Balíkovny,“ řekl generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán.
Ačkoliv Česká pošta přistoupila ke zdražování, stále nepatří mezi ty nejdražší. Například konkurenční společnost PPL nabízí odeslání balíku ve třech cenových kategoriích. Vybírat můžete ze tří velikostí balíčku – S (99 Kč), M (119 Kč) nebo L (159 Kč). Tyto ceny jsou platné pouze v případě, kdy balíček posíláte někomu na jeho soukromou adresu.
Pokud se však rozhodnete, že přes PPL odešlete balíček na výdejní místo, ten nejmenší vás bude stát pouhých 65 korun. Balíček o velikosti M vyjde na 69 korun a balíček o velikost L na 119 korun. Oproti České poště tedy ušetříte na nejmenším balíčku 4 koruny.