Online nakupování je na vzestupu. Rohlík.cz loni zaznamenal meziroční nárůst tržeb o 25 % a stal se ziskovým již ve třech oblastech – vedle Česka také v Maďarsku a německém Mnichově. S objednávkami není pozadu ani konkurenční Košík.cz, který od nového roku nabízí svým zákazníkům možnost zvolit výrobky, které mají být ve slevě. Mezi oblíbené e-shopy s potravinami patří také Tesco a nově i Billa.
Online supermarket Rohlík.cz zaznamenal loni 25% nárůst tržeb. V roce 2023 vyexpedoval 11,5 milionu objednávek pro více než 800 000 zákazníků z Česka, Rakouska, Německa, Maďarska a Rumunska, a dosáhl obratu 17,8 miliardy korun.
V každém z jednotlivých trhů se firma blíží hranici rentability, k plně ziskovému Česku a Maďarsku se však loni přidal i německý Mnichov, kde online obchod funguje pod názvem Knuspr.de. Obchod působí také v Berlíně a další oblasti mají následovat.
„Rohlík se už nyní blíží k bodu zvratu na všech trzích, kde působí. A momentálně si klade za cíl dosáhnout ročního obratu přes jednu miliardu eur, asi pětadvacet miliard korun, s pozitivním cash flow pro finanční rok 2024,“ uvedl pro Forbes majitel Rohlík Group Tomáš Čupr.
Mezi lety 2015 a 2023 vzrostly zisky Rohlíku o 76 %. Rohlík se se svými úspěchy odvolává na studii McKinsey, podle níž může podíl online nakupování do roku 2030 dosáhnout 30 %, a to navzdory pandemii, která způsobila zpomalení vývoje. Sektor online nakupování totiž bojuje s dodacími lhůtami a nabízí pouze omezený sortiment zboží, často za vysoké ceny.
Podle generálního ředitele stojí za úspěchem konceptu kombinace zaměření se na zákaznický servis a vlastní technologické platformy, využívající umělou inteligenci pro předpověď objednávek a plánování tras.
Přiblížit se zákazníkům a umožnit jim podílet se na plánování slevových akcí. To má za cíl online supermarket Košík.cz, který po novém roce zahájil kampaň, při níž nechává produkty do slevových akcí vybírat své zákazníky.
„To, na čem budou šetřit, mohou ovlivnit svými návrhy české domácnosti samy,“ uvedl Ivan Utěšil, CEO Košík.cz. Reaguje tak na snížení DPH potravin. Jaké zboží se do zvýhodněné nabídky dostane, ovlivní spotřebitelé nominací až 20 produktů.
Každý den nabídne svým zákazníkům 4 500 produktů ze svého sortimentu za zvýhodněnou cenu a zdvojnásobí také množství slev ze sekce „Více za méně“ z 1 500 na 3 000 produktů. V této sekci najdeme zboží, u něhož se snižuje cena při koupi více kusů, vedle základních potravin a nápojů také drogerii, dětské zboží či krmivo pro domácí mazlíčky.
Své místo mezi řetězci s online rozvozem potravin si zachovává i hypermarket Tesco, který byl v roce 2012 prvním řetězcem, který se vrhnul do online prostředí. Ten letos získal 2. místo v průzkumu Rostlinný řetězec roku 2024, organizovaném společností Rostlinně. Tesco totiž ze všech řetězců nabízí největší výběr rostlinných alternativ mléka a mléčných výrobků, jako jsou jogurty, zmrzliny, pomazánky nebo sýry.
„Velice si vážíme získání 2. místa v Rostlinném řetězci roku…Nabídku rostlinných produktů chápeme jako klíčovou součást našeho sortimentu, a právě proto ji neustále rozšiřujeme. Vnímáme, že i mezi našimi zákazníky a zaměstnanci jsou výrobky rostlinného původu čím dál více oblíbené,“ uvedla na stránkách řetězce Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro Českou republiku.
Úplným benjamínem v oboru je supermarket Billa, který teprve loni na podzim spustil plnou verzi svého e-shopu. Nákupy prozatím rozváží do Prahy, Brna a Mladé Boleslavi, ale také Nymburka, Černošic nebo Říčan. Rozšíření do celé republiky je plánováno do roku 2025.
Billa loni v České republice dosáhla obratu přibližně 38,2 miliardy korun, meziročně vzrostla z 36,5 miliardy korun. Pilotní verzi svého e-shopu spustil řetězec v březnu 2023 a během testování doručil necelých 30 000 objednávek.
Mezi běžné zákazníky e-shopu patří podle vedoucího e-commerce Petra Toupala mladé rodiny s dětmi. Vlastní e-shop má od roku 2017 také Lidl, který stejně jako Kaufland nabízí pouze nepotravinářské zboží.
Zdroje: Retail Detail, Forbes, Akční ceny, Tesco, Podnikatel, Aktuálně