Ultra rychlá móda typu Shein, Primark, Boohoo nebo Missguided je v Evropě stále populárnější, protože umožňuje neustále nakupovat nové kousky za extra nízké ceny. Daň za to je ale vysoká. Toto nekvalitní oblečení se po pár vypráních už nedá nosit a v tisících tunách končí na skládkách, kde dál znečišťuje životní prostředí. Některým státům tedy začíná docházet trpělivost a chtějí proti ultra fast fashion bojovat úpravou legislativy. Jako první o takovém kroku uvažuje Francie.
Francouzští poslanci nyní předložili návrh zákona, který ukládá sankce výrobcům ultra rychlé módy. Rozhodnutí zdůvodňují tím, že tisíce nových produktů denně podněcují ke zbytečnému nakupování, a dochází tak k zahlcení planety odpadem. Míra znečištění životního prostředí je podle francouzské vlády obrovská a situaci mohou částečně řešit jedině vysoké poplatky, které by mohly dosahovat až 50 % z ceny výrobku.
„Vývoj oděvního sektoru směrem k pomíjivé módě, kombinující zvýšené objemy a nízké ceny, ovlivňuje chování spotřebitelů tím, že vytváří nákupní impulsy a neustálou potřebu nových věcí, což se neobejde bez ekologických, sociálních a ekonomických důsledků," stojí v návrhu zákona.
Připravovaný zákon dokonce uvádí i konkrétní jméno jednoho z prodejců, kterým je čínský módní gigant Shein. A zdůrazňují přitom hlavně obrovské množství oblečení, které na jeho webu každý den přibývá. Jednat se má zhruba o 7200 nových modelů, přičemž celkově je v nabídce až 470 000 produktů. Pokud zákon projde, bude muset nejpozději v roce 2030 platit sankce ve výši 10 eur nebo 50 % z ceny, a to za každý prodaný kus. A stejná pravidla budou samozřejmě platit i pro jeho konkurenty.
Shein se v reakci na plánovaná opatření hájí a v tiskovém prohlášení pro francouzskou tiskovou agenturu AFP doslova uvádí: „Dodržujeme nejlepší mezinárodní postupy a dbáme na udržitelný rozvoj i sociální závazky."
Francouzský ministr životního prostředí Christophe Bechu uvedl, že po setkání s průmyslovými hráči, aktivisty a výzkumnými pracovníky jeho ministerstvo chystá několik dalších opatření ke snížení dopadu módy na životní prostředí. V plánu je například zákaz reklamy ultrarychlých módních společností a zavedení systému finančních pobídek, aby ultra rychlá móda zdražila, zatímco udržitelná móda bude levnější.
Vzestup e-commerce maloobchodníků s ultrarychlou módou a dalšími výrobky, jako je Shein a Temu, narušil fungování celého sektoru. Využívají totiž síť dodavatelů se sídlem v Číně, přičemž nedodržují tradiční výrobní postupy, ale přijímají nejprve malé objednávky a poté je rozšiřují na základě poptávky.
Právě vysoce flexibilní dodavatelský řetězec umožnil společnosti Shein vytvořit jiný obchodní model než zavedeným hráčům s rychlou módou typu Zara a H&M, které byly v tomto směru průkopníky. Stále ale do značné míry spoléhají na předvídání preferencí zákazníků.
Zdroj: reuters.com