Rozvoz jídla se pro řadu zákazníků stal během koronavirové pandemie téměř nepostradatelnou záležitostí. Kvůli tehdejším nařízením šlo o jednu z mála možností, jak mohly restaurace a další gastronomické podniky prodávat zákazníkům své jídlo. Rozvozový trend se drží i v posledních měsících, firmy se navíc začínají čím dál více hrnout do menších měst. Do budoucna ale před ním stojí celá řada výzev.
Ve velkých městech je rozvoz jídla v podstatě již neodmyslitelnou součástí tamního prostředí. Firmy jako Foodora, Wolt či Bolt Food se rychle rozšířily po celé České republice a v dnešní době už neexistuje téměř žádné město s více než 30 tisíci obyvateli, kde by aspoň jedna taková služba nebyla k dispozici.
Možná i kvůli velkému rozmachu do velkých měst se některé firmy začaly byznysově orientovat na mnohem menší celky. Řadí se k nim třeba společnost Jídlo pod nos, která sice není z celorepublikového pohledu tak známá, v rámci České republiky ale působí už ve více než 20 městech.
Mnohá tato města jsou ale jen velmi malá. Zmínit je možné třeba Kadaň, Rakovník, Slaný, Žatec nebo Chodov v Karlovarském kraji. V mnohých těchto oblastech tedy žije i jen okolo 15 tisíc lidí. Před nedávnem se ale k těmto městům přidalo další, které má obyvatel ještě méně. Jde o Nové Strašecí, kde žije jen okolo 5 tisíc lidí.
Trh malých měst je oproti centrům, jako je Brno, Plzeň nebo třeba Olomouc, velmi omezený. V neprospěch tohoto konceptu hraje fakt, že v takových městech žije spousta osob, které si nikdy neobjednají. Nemusí mít k podobnému záměru sympatie, zároveň si pro jídlo v případě zájmu mohou jednoduše dojít sami.
Kolony aut nebo extrémně dlouhé trasy totiž nemusí v mnoha případech překonávat. Společnosti mohou mít rovněž problém s hledáním kurýrů, kteří by o rozvoz jídla měli zájem.
Těstoviny s kuřecím masem a pórkem, zapečené v křupavé sýrové krustičce, skvěle poslouží jako rychlý oběd nebo večeře ve dnech, kdy není času nazbyt. Stačí jen orestovat kuřecí maso s pórkem, uvařit těstoviny a pak vše společně zapéct v troubě.
Malá města ale mají minimálně i jedno velké plus. Firmy v takových oblastech většinou nemají žádnou konkurenci. V podstatě na takovém trhu mají monopol, který jim umožňuje téměř libovolně stanovit cenu své služby. Nemusí se tedy omezovat z hlediska konkurence, která by v opačném případě mohla snižovat cenu směrem dolů, a tím i výslednou marži.
Je otázkou, jak se rozvoz jídla bude v dalších městech vyvíjet. Jisté ale je, že restaurace ani rozvozové služby neprožívaly v uplynulých měsících ideální období. Spotřebitelé šetřili a firmy to pocítily i ve svých tržbách a ziscích. Ty totiž oproti koronavirové pandemii byly o mnoho nižší.
Zdroje: jidlopodnos.cz, wolt.com, foodora.cz