Stává se vám, že jdete do obchodu pro jednu věc a vracíte se s nákupem, který jste vůbec neplánovali? Možná to není jen vaše slabá vůle. Obchodníci totiž používají různé marketingové strategie, které efektivně přesvědčují zákazníky k většímu nákupu, než původně zamýšleli. Ukážeme vám, jak tyto triky rozpoznat, abyste příště nakupovali chytřeji.
Základem je vytvořit dokonalou atmosféru, která k nakupování přímo vybízí. V prodejnách tedy často hraje hudba z oblíbených filmů, typicky romantických komedií, se kterými máte spojené příjemné pocity. Žánr se ale samozřejmě může lišit podle stylu prodávaného oblečení, doplňků nebo jiných výrobků.
Nejspíš se vám už stalo, že nadšení při zkoušení v obchodě vystřídalo doma spíš zklamání. Důvod je jednoduchý, v kabince mohlo být šikovně nastavené osvětlení nebo zrcadlo, které opticky zeštíhluje. Doma na denním světle pak barvy nemusí zcela odpovídat a celý dojem je zkrátka trochu jiný. A v některých obchodech vás budou kromě pohledu do zrcadla přesvědčovat i sami zaměstnanci.
Zboží s červenými cedulkami bývá často umístěno až na konci prodejny, abyste si mezitím stihli prohlédnout i všechna další oddělení, a především novou kolekci. Ani ve slevové sekci ale není tak jisté, že ušetříte, protože pravděpodobně sáhnete i po něčem, co aktuálně nesháníte. Tím spíš, když vás řetězec přesvědčuje tvrzením o likvidaci prodejny nebo jinak avizuje časové omezení akce, a působí tak na vaši psychiku.
Jednou z emocí, která vás nutí nakupovat víc, je stres a úzkost. V takovém případě nakupujete impulzivně, bez promyšlení s cílem přivodit si potěšení, které dokáže na krátkou dobu úzkost zmírnit. Neřeší však její podstatu, uvedl pro magazín Proženy.cz klinický psycholog Michal Koliba.
Velkým lákadlem jsou i slevové kupony, které dostanete například k narozeninám, v rámci sezónní akce nebo jen jako pozornost k nákupu. Většinou platí pouze krátkodobě a pro jejich čerpání musíte splnit i další podmínky. Nejčastěji je potřeba nakoupit nad určitou částku, přičemž slevy neplatí na produkty, které už jsou v akci.
I klasické fast fashion řetězce často spolupracují se známými designéry, aby i jejich zákazníci mohli mít pocit výjimečnosti a luxusu. Výsledné modely jsou zpravidla dostupné jen na některých prodejnách a za vyšší ceny než ostatní kousky, i když se od nich kvalitou nijak neliší. Přesto je o ně obrovský zájem a v den uvedení do prodeje se stojí dlouhé fronty.
Zdroje: Prozeny, Kupi.cz