Říká se, že konkurence je zdravá, protože vás nutí, abyste se zlepšovali a hledali způsoby, jak přitáhnout zákazníky. V některých případech to ale zdravě nedopadá, konkurence se může vzájemně napadat a vést proti sobě kampaně a cenovou válku. Právě toto se nyní odehrává v Polsku mezi dvěma z největších maloobchodních řetězců – Lidlem a Biedronkou. Tato válka dosáhla takového bodu, že mnoho zákazníků od nákupu doslova odrazuje.
České přísloví říká, že se dva kohouti na jednom smetišti nesnesou. Lidl i Biedronka jsou diskontními prodejnami, které si svou nabídkou přirozeně konkurují. Jejich koexistence byla značně narušena, když Biedronka přišla s reklamou, kterou rozzuřila konkurenční Lidl. Na plakátech i účtenkách měla slogan, který hlásal: „Od roku 2002 Biedronka každý den nízké ceny, levnější než Lidl.“ Lidl si něco takového nenechal líbit a podnikl právní kroky proti Biedronce.
Lidl podal přihlášku k zajištění pohledávek před zahájením řízení proti Biedronce. Soud to vzal v úvahu a nařídil ukončit používání hesla. Na základě toho soudní exekutor zajistil reklamní plakáty Biedronky. Biedronka proto přišla s novým sloganem, ve kterém nyní argumentuje, že je „levnější než naše drahá konkurence“. I když zde není Lidl přímo jmenovaný, kontext mluví jasně.
Jan Kołodyński, manažer korporátní komunikace řetězce Biedronka, uvedl: „Porovnání cen s konkurencí je v rámci analýzy nabídky obchodních řetězců akceptovanou praxí a používá je i náš řetězec. Z velké části díky aktivní propagační politice řetězce Biedronka, které se naši milí konkurenti přizpůsobili, je polský maloobchodní trh jedním z nejkonkurenceschopnějších v Evropě.“
Nový slogan Biedronky nenechal Lidl chladným a zaútočil na ni svým reklamním sloganem. Zákazníkům byla zaslána „recenze cen Lidlu“, ve které Lidl porovnává ceny produktů s Biedronkou. Zástupci německého řetězce vybrali 15 produktů, které jsou levnější v prodejnách Lidlu.
To ale není vše. Kromě výše uvedeného „cenového koše“, obsaženého v novinách, využil Lidl ve válce s konkurencí i reklamní spot. Konkrétně jde o parodii na předpověď počasí, kde moderátorka divákům naznačuje, že v diskontech Biedronka se setkáme s různými cenami, „proto se doporučuje být při nákupu velmi obezřetný.“
Namísto toho, aby se konkurenti umoudřili, naopak konkurenční válku vystupňovali. Biedronka začala zákazníkům posílat SMS s tím, že má nižší ceny než Lidl. To vyvolalo oboustranné zvýšení cen. Biedronka zpočátku snížila běžné ceny 60 svých výrobků. Lidl reagoval snížením 300 výrobků, na což se konkurence rozhodla snížit ceny 360 výrobků.
Snižování cen dosáhlo takového extrému, že vzbuzuje v zákaznících nedůvěru. Například vejce byla zlevněna na cenu, která je nižší, než za kterou je řetězce kupují u producentů. Národní komora producentů drůbeže a krmiv (KIPDiP) uvedla, že tento postup pouze způsobuje, že ostatní zákazníci podezřívají producenty vajec z nerovného zacházení s dodavateli. Podobná situace byla v roce 2022 s cukrem, který byl u maloobchodech levnější než ve velkoobchodech.
Lidl je součástí skupiny Schwarz-Gruppe, která je největší maloobchodní společností v Evropě, kde působí ve 30 zemích. Biedronka je jeden z největších obchodních řetězců v Polsku, který vlastní portugalská společnost Jerónimo Martins. Početně v Polsku dominuje Biedronka, která měla v roce 2022 po celém Polsku přes 3200 obchodů, Lidl jen kolem 900. Válka mezi Lidlem a Biedronkou trvá od začátku února a zatím není jisté, jestli se hodlají konkurenti umírnit, nebo budou pokračovat v chování, které není na trhu příliš běžné.
Zdroj: Next Gazeta