Obchodní řetězce v Česku zvyšují mzdy: V PENNY začíná plat pokladní na bezmála 30 000 Kč, jak jsou na tom jinde?

Pokladní v PENNY marketu PENNY market

V poslední době se v České republice objevují zprávy o zvyšování mezd zaměstnancům v obchodních řetězcích. PENNY, Albert, Lidl a Tesco oznámily zvýšení platů, což ovlivní desítky tisíc pracovníků. V článku se podíváme na konkrétní čísla a co tato zvýšení znamenají pro zaměstnance.

Přečtěte si také

Přehled vánočních trhů v ČR: Co na nich koupíte a kde budou ty nejhezčí?

PENNY zvyšuje mzdy a investuje do benefitů

Obchodní řetězec PENNY se letos rozhodl od 1. března zvýšit mzdy svým téměř sedmi tisícům zaměstnanců. Základní mzda pokladních se zvýší o 1 300 až 2 000 Kč, což znamená, že minimální mzda dosáhne 29 300 Kč. PENNY do svého mzdového rozpočtu pro letošní rok přidává více než 160 milionů korun a zlepšuje také zaměstnanecké benefity, například zvyšuje příspěvek na doplňkové penzijní spoření na 800 Kč měsíčně.

„Zvyšování mezd představuje jeden z důležitých faktorů pro budování dlouhodobé spokojenosti našich zaměstnanců, chceme jim touto cestou poděkovat a vyjádřit, že nám na nich velmi záleží. Tento náš přístup má pozitivní ohlas. Výrazně se zvyšuje počet kolegyň a kolegů, kteří u nás pracují dlouhou řadu let. Více než dekádu je u nás zaměstnáno 1 500 lidí, tedy zhruba každý pátý, a máme i tři stovky kolegyň a kolegů s více než dvacetiletou historií u PENNY. Loni jsme také snížili fluktuaci o plných sedm procent. Těší nás, že tento pozitivní trend zaznamenáváme v době, kdy procházíme obdobím výrazného rozvoje naší sítě. Jen od roku 2018 jsme zvýšili počet zaměstnanců o více než desetinu,“ řekl v tiskové zprávě, kterou má redakce Kupi k dispozici, Radek Hovorka, jednatel PENNY Česká republika.

Albert reaguje na trh a zvyšuje mzdy o 8,5 až 10 %

Obchodní řetězec Albert také nezůstává pozadu a oznámil zvýšení mezd svým 20 tisícům zaměstnanců. Toto zvýšení bude činit minimálně 8,5 %, ale v průměru dosáhne dokonce 10 %. Výše mzdového nárůstu se dotkne zaměstnanců na různých pozicích, od pokladních po vedoucí týmů, a znamená to zvýšení podnikových nákladů o přibližně 700 milionů korun ročně.

Kolegové na prodejnách začali rok s dobrými zprávami. Desetiprocentní navýšení mezd ukazuje, že za našimi zaměstnanci stojíme a Albert je skutečně odpovědným zaměstnavatelem. Zaměstnancům i nadále poskytujeme řadu benefitů, ať už nepeněžních, nebo peněžních, jako je příspěvek na dopravu, stravování a penzijní pojištění. Věřím, že navýšení mezd je pro kolegy příznivou zprávou,“ řekl Kalle Becker, senior viceprezident pro operativu a logistiku ve společnosti Albert Česká republika.

Zaměstnankyně supermarketu u regálu se zeleninou Drazen Zigic / Shutterstock.com

Lidl investuje do svých zaměstnanců

Diskontní řetězec Lidl, patřící do sítě Schwarz, oznámil, že letos vynaloží dodatečných 600 milionů korun na zvýšení mezd svých zaměstnanců. Průměrně by měli zaměstnanci dostat o 2 tisíce korun měsíčně více, což se týká jak pracovníků na prodejnách i ve skladech.

Tesco rozšiřuje okruh benefitů

Tesco, další velký hráč na trhu, se rozhodlo nejen pro zvýšení mezd, ale také pro rozšíření okruhu nabízených benefitů. Od ledna letošního roku zavedlo další den placeného volna pro věrné zaměstnance a změny se dotýkají také využívání permanentních slev na nákupy ve všech obchodech Tesco.

Význam zvyšování mezd na trhu práce

Tato zvyšování mezd přicházejí v době, kdy je český trh práce velmi napjatý, s mírou nezaměstnanosti kolem 3 %. Zvyšování mezd obchodními řetězci je reakcí na tuto situaci a zároveň způsobem, jak si zajistit spokojenost a loajalitu zaměstnanců. Významně to také přispívá k celkovému zlepšení životní úrovně pracovníků v obchodním sektoru.

Zdroje: Tiskové zprávy jednotlivých řetězců