Stále více obchodníků přijímá platby kartou, ale v některých obchodech, barech či restauracích se setkáte s minimálním limitem pro tento typ platby. Ačkoli to v Česku není přímo zákonem zakázáno, prodejci tím porušují smluvní podmínky poskytovatelů platebních terminálů. Zákazníci a případně i banky se proti tomu mohou bránit.
Možná už se vám stalo, že jste u sebe neměli hotovost a pro placení kartou jste v prodejně nebo restauraci nesplňovali minimální limit. Většinou jde o poměrně nízké částky jako 50 nebo 100 Kč.
Důvod, proč si prodejci stanovují limit, je jednoduchý – nechtějí z těchto malých transakcí odvádět poplatky poskytovateli terminálu. Česká legislativa jim tento krok umožňuje, a tak spousta z nich zřejmě spoléhá na nevědomost zákazníků, kteří nevědí, že smlouvy s provozovateli platební brány jakékoli limity zakazují.
Jako spotřebitel tedy máte právo se v případě podobných omezení bránit a nahlásit obchodníkovo jednání karetní asociaci. Ta by měla situaci prověřit a případně udělit prodejci pokutu. Ve výjimečných případech s ním pak může i ukončit spolupráci.
„Sankce přímo ve smlouvě definovaná není, ale můžeme s takovým obchodníkem zahájit jednání o nápravě a v krajním případě můžeme vypovědět smlouvu,“ říká mluvčí ČSOB Patrik Madle a dodává, že pokud by kvůli chování prodejce byla udělena sankce bance, bude za její plnění zodpovědný právě obchodník.
Dále se můžete jako zákazník setkat i s tím, že obchodník platbu v hotovosti zvýhodňuje. Rozdíl většinou tvoří pár procent z celkové ceny, ale prodejce musí o takovém přístupu zákazníka předem jasně informovat. Jinak by se jednalo o nezákonné praktiky, stejně jako v případě, kdy by cena za platbu kartou byla vyšší nebo by zveřejňoval dvě různé ceny.
Navýšit cenu vám obchodník při platbě kartou nemůže, pokud jde tedy o klasickou spotřebitelskou kartu. Jako v jediném ze zmiňovaných případů tu jde o porušení české legislativy, konkrétně zákona o platebním styku z roku 2018. Jedinou výjimku mohou tvořit firemní karty, ale většina prodejců jejich typy nijak nerozlišuje.
„Obchodník není oprávněn účtovat si za platbu běžně vydávanou spotřebitelskou kartou jakýkoliv poplatek či přirážku, jinak mu hrozí pokuta až do výše 500 000 korun,“ doplňuje Gabriela Krušinová z tiskového oddělení Ministerstva financí ČR.