Češi jsou národem „slevařů“, a proto se každoročně těší na novoroční výprodeje. Jak ale vyplývá z dlouhodobé zákaznické zkušenosti, šetření České obchodní inspekce a dalších dozorových orgánů, není sleva jako sleva. V mnoha případech se jedná jen o šikovně zamaskovanou past na nic netušící zákazníky. Prozradíme vám, na co si dát u lednových výprodejů pozor, abyste opravdu ušetřili.
Zákazníci slevy milují a obchodníci to moc dobře vědí. Každoročně proto pořádají novoroční výprodeje a novou cenovku často dostane i zboží, jehož cena je stejná jako před Vánoci.
Říkáte si, že byste na tak jednoduchý trik nenaletěli? Touha nakoupit nové zboží ve slevě je však často silnější než schopnost rozlišit, zda se nás obchodník nesnaží podvést.
„Uměle“ vytvořená sleva je přitom nejčastějším marketingovým trikem a zároveň klamáním spotřebitele, s jakým se v českých obchodech můžeme setkat. Přeškrtnutá cenovka ve výrazné barvě s nápisem „Sleva“ zkrátka přitáhne více očí. Obchodníci v takovém případě cenu před Vánoci nepatrně zvýší, aby se v lednu vrátila na svou běžnou hodnotu, která se vydává za slevu.
Pokud obchodník zahájí výprodej, zcela logicky se prezentuje těmi nejvyššími slevami, ačkoli ty mohou být v obchodě uplatněny na naprosté minimum zboží. Sleva „až“ 80 % tak nutně neznamená, že nakoupíte zboží za 20 % ceny. Nejspíš budete mít problém najít byť jen jedinou věc se slevou 80 %.
Dalším problémem je, že obchodníci často slevy počítají z interních katalogových cen doporučených od dodavatele, za něž však zboží nikdy neprodávali. Než tedy nakoupíte, vždy si srovnejte ceny nejméně tří obchodů/e-shopů.
Jakákoli manipulace s cenou za účelem oklamání spotřebitele spadá do nekalých obchodních praktik a jako taková je nezákonná. Pokud chce obchodník nalákat zákazníky na slevu, u zboží musí být vždy uvedena výše slevy a konečná cena musí sedět. Ve všech zemích EU jsou navíc prodejci povinni uvádět nejnižší cenu daného zboží za posledních 30 dní.
Pokud máte pocit, že jakákoli informace o ceně v obchodě nesedí, podejte podnět k prošetření České obchodní inspekci, která zahájí šetření a v konečném důsledku může obchodníkovi vyměřit i tučnou pokutu.
Při nákupu zlevněného zboží na internetu hrají velkou roli i vaše osobní údaje a historie vyhledávání. Obchodníci stále častěji používají pro cílení nabídek informace o vašem pohybu na internetu. Než příště udělíte souhlas se zpracováním osobních údajů nebo s použitím cookies, zamyslete se nad tím, zda opravdu chcete, aby tato data obchodník měl.
Ačkoli vaše osobní údaje obchodník většinou využívá k vytvoření personalizované slevové nabídky, která vám přijde do e-mailu, data mu mohou posloužit i obráceně. To znamená, že vám pomocí funkce „Úprava nabídek“ Google nabídne vyšší cenu něž jiným zákazníkům. Tu cílí podle věku, oblasti, času nakupování nebo předchozího vyhledávání. Této praktice se můžete vyhnout nakupováním v anonymním režimu.
Nákupy ve slevách jsou skvělá věc. Pokud jde o opravdovou slevu. Jediným a spolehlivým způsobem, jak předejít nákupu zboží s uměle vytvořenou slevou, je sledovat její dlouhodobý vývoj. Jestliže dlouhodobě sledujete cenu oblíbeného zboží a trpělivě vyčkáváte, až bude ve slevě, z takového nákupu můžete mít opravdu radost.
Nepodléhejte však unáhlenému nakupování a vždy zvažte, zda dané zboží skutečně potřebujete, nebo jej kupujete proto, že je ve slevě. Vývoj ceny můžete sledovat v tištěných nebo online letácích daného prodejce. Některé obchodní řetězce provozují i vlastní aplikace, kde najdete veškeré informace o ceně a jejím vývoji. Detaily o ceně najdete také v Kupi aplikaci, kde si po vyhledání produktu snadno porovnáte vývoj cen za poslední týdny.