Turecké online tržiště Trendyol plánuje vstoupit na český trh. Během prvního čtvrtletí tohoto roku by mělo zákazníkům otevřít další možnosti nákupu položek od různých externích prodejců na jednom místě, podobně jako loňští nováčci Kaufland či Allegro. Jaké zboží platforma nabízí a jaké výhody zákazníkům přinese?
Platformy, které na jedné online stránce sdružují nabídky mnoha externích prodejců, se v zahraničí těší velké popularitě už dlouhé roky, u nás je teprve začínáme objevovat. Poté, co se před lety českým zákazníkům přiblížili i takoví giganti jako Amazon nebo eBay, u nás loni úspěšně spustili své otevřené online prodejní platformy německý Kaufland nebo polské Allegro. A Češi si je velmi rychle oblíbili. Nyní se na náš trh chystá další silný hráč, turecký Trendyol.
Plánovaný vstup na český trh potvrdili zástupci společnosti v prosinci na tiskové konferenci v Baku, v zahraničí o tom informoval server DailySabah. Jedním z letošních cílů Trendyolu je expanze do východní a jižní Evropy. A mezi prvními zeměmi bude i Česká republika, následovaná například Polskem, Slovenskem či Bulharskem. Platforma by se měla spustit letos během tří měsíců, přesné datum zatím není známé.
„V prvním čtvrtletí 2024 vstoupíme na trhy východní Evropy. Začneme v Rumunsku, Řecku, Maďarsku a České republice a v dalším období počet zemí ještě zvýšíme," uvedl ředitel skupiny Trendyol Erdem Inan.
„Kvalitní přístup našich producentů, jejich produkty a silné značky ukazují významný potenciál. Díky tomu můžeme z Turecka vstupovat do dalších regionů ve velmi krátkém čase a za poměrně nízkých nákladů, což je pro nás v mnoha ohledech obrovskou výhodou,“ doplnil Inan.
Firma začínala a dodnes se profiluje jako internetové tržiště se zaměřením na dámskou a pánskou módu, ke které dále přibyl sortiment napříč kategoriemi kosmetika, elektronika, knihy nebo outdoorové a sportovní vybavení.
Módu mimo jiné nabízí také pod vlastní značkou Trendyol (ta je u nás už nyní k dostání v mnoha e-shopech, jako je např. ZOOT, Zalando, AboutYou, BezvaSport, Mall apod.).
V zahraničí dále mimo jiné provozuje také módní second-hand Dolap, rozvážkovou službu jídla Trendyol Go nebo vlastní doručovací síť Trendyol Express.
Společnost Trendyol založila v roce 2010 v Turecku podnikatelka Demet Mutlu, od roku 2018 vlastní její většinový podíl (86,5 %) čínská skupina Alibaba. Pod tu mimo jiné spadá také obchodní platforma AliExpress, která je dalším celosvětově oblíbeným nákupním tržištěm, z něhož nakupuje i celá řada Čechů.
Na českém trhu dále provozují marketplace kromě výše zmíněného Kauflandu či Allegra také online obchody Mall, Alza nebo srovnávač Heureka.
A díky rostoucímu zájmu českých spotřebitelů o internetová tržiště, která umožňují nakoupit zboží z různých e-shopů na jednom místě, je možné, že v blízké budoucnosti do ČR přijdou i další prodejní platformy, které již nyní v Evropě působí, například francouzský Carrefour, polské Ceneo či rumunský Emag.
Zdroje: idnes.cz, dailysabah.com, mediaguru.cz