Tuzemskou gastronomii zasáhne zvýšená DPH na čepované pivo. Brzy to negativně pocítí i čeští spotřebitelé, kteří si v mnohých hospodách za oblíbené pivo připlatí. Kromě zvýšené daňové zátěže se ale řada restauratérů připravuje i na další cenové nárůsty. Spolu s cenami piva totiž mnohým hospodám stoupnou i ceny energií nebo mzdy.
Od Nového roku se na čepované pivo v České republice nově vztahuje 21procentní sazba DPH, což znamená, že restauratérům se daň z přidané hodnoty zvýší o 11 procentních bodů.
Do příznivé desetiprocentní sazby spadalo čepované pivo od doby pandemie nemoci covid-19, kdy se tuzemská gastronomie potýkala s obrovským propadem tržeb. Tehdy ho do nižší daňové sazby přesunula vláda Andreje Babiše. Pro gastronomické provozovny mělo jít alespoň o částečnou náplast za to, jaké důsledky na ně tehdejší protipandemická nařízení měla.
Současná vláda Petra Fialy se ale rozhodla systém daně z přidané hodnoty pozměnit. Místo tří sazeb ve výši 21, 15 a 10 procent totiž budou už jen dvě – 12 a 21 procent. A právě čepované pivo tyto změny odnese.
Reakce na zvýšenou DPH u čepovaného piva bude v případě jednotlivých provozů rozdílná. Některé podniky nemusí vzrostlou daňovou sazbu do konečných cen propsat vůbec. U většiny se ale očekává, že ke zdražení přece jen dojde. V případě nejlevnějších restaurací by mohlo čepované pivo zdražit zhruba o tři koruny. U těch dražších, třeba v centru hlavního města Prahy, však klidně až o devět korun.
Přitom už dnes není čepované pivo v restauracích zrovna cenově příznivou záležitostí. V levnějších provozech vyjde velké desetistupňové pivo zhruba na 35 korun. V centrech velkých měst ale oblíbená plzeň stojí klidně až 75 korun. Počátkem roku 2024 však bude konečná cena piva zřejmě ještě o pár korun dražší. Kromě vyšší DPH na čepované pivo se totiž mnozí restauratéři musí popasovat i s dražšími energiemi nebo vyššími mzdami pracovníků.
Kupte se slevou Pivo světlý ležák 11° Svijanský Máz Svijany.
Restauratéři řeší, jak na zdražení zareaguje český spotřebitel. Řada z nich by totiž kvůli tomu mohla více poptávat lahvové či plechovkové pivo v tuzemských obchodních řetězcích. Ve slevové akci se totiž jedno pivo dá sehnat i za pár korun, záleží ale na konkrétní značce a preferencích zákazníka. Je však každopádně pravděpodobné, že cenový rozdíl mezi pivem v restauraci a na pultech obchodů krátce po Novém roce zřejmě opět naroste.
Statistiky posledních měsíců navíc ukazují, že tuzemští spotřebitelé dramaticky utnuli svou spotřebu, a to téměř nejvíc v celé Evropě. Z dat Českého statistického úřadu je zřejmé, že třeba v září se maloobchodní tržby meziročně propadly o čtyři procenta. V srpnu byl tento propad nižší, stále však dosahoval na 2,8 procenta.