Umělá inteligence zdaleka není jen otázkou e-shopů, své místo má i v kamenných prodejnách včetně supermarketů. Zákazníkům pomáhá se snadnější orientací v sortimentu, rychlejším placením i bezpečností. A to například prostřednictvím softwaru pro samoobslužné pokladny nebo kamery.
Nejnovější verze samoobslužných pokladen jsou rychlejší a efektivnější. Jejich váha je totiž vybavena umělou inteligencí a dokáže sama rozpoznat jednotlivé druhy ovoce a zeleniny. Poctivým zákazníkům tak nákup ulehčí a zlodějům zase znesnadní krádeže.
Jedná se o technologii, která funguje na principu strojového učení a pracuje s obrovskou databází videozáznamů. Díky tomu mezi sebou odliší jednotlivé barvy i tvary kupovaných produktů. Objevuje se už i v českých řetězcích, například v Jednotě, která tento typ samoobslužných pokladen nasadila v nově zrekonstruované prodejně Terno v Českých Budějovicích.
Podle Tomáše Rady, generálního ředitele Jednoty České Budějovice, se technologie osvědčila a řetězec s ní počítá i v dalších prodejnách. „V rámci pilotního projektu se systém naučil rozpoznávat ovoce a zeleninu prodávané v našich obchodech. Jak jsme si v praxi vyzkoušeli, zmást jej je už dnes téměř nemožné,“ uvedl.
Váhy s umělou inteligencí dodává Jednotě firma Mettler–Toledo, která garantuje minimální přesnost 95 %. Její zástupci navíc zdůrazňují, že si kromě ovoce poradí i s pečivem a do budoucna také se sortimentem uzenin. Pomůže tedy jak samotným zákazníkům, tak prodavačům.
Zkrátka ale nepřijdou ani klienti francouzského řetězce Carrefour. Umělá inteligence za ně dokáže sestavit nákupní seznamy, čímž jim výrazně usnadní nakupování i vaření podle receptů.
Konkrétně jde o systém zvaný Hopla, který není vlastním výtvorem řetězce, ale speciálně upravenou verzí ChatGPT od start-upu OpenAI. Stačí s ním začít komunikovat na webu nebo v aplikaci Carrefouru a on už na základě vašich chuťových preferencí a rozpočtu naplní košík vším potřebným.
Už několik let využívají řetězce AI také k vyjednávání platebních podmínek s dodavateli. Průkopníkem je například americký Walmart, který už od roku 2021 spolupracuje s technologickou firmou Pactum AI.
V praxi to funguje tak, že zaměstnanci Walmartu seznámí software se svými požadavky na ceny, množství nebo kvalitu a následně celou komunikaci přebírá umělá inteligence. A podle vedení řetězce má až 68% úspěšnost, přičemž ušetří zhruba 3 % financí.
Zdroje: retailnews.cz, novinky.cz, zboziaprodej.cz