Řada spotřebitelů reaguje na zvýšení cen s nelibostí a při pohledu do posledních měsíců to platí dvojnásobně. Výrobní firmy i obchodní řetězce to dobře ví, a proto se snaží s rostoucími náklady bojovat i jinak. Namísto zásadnějšího zdražení je velkým trendem posledních měsíců snižování gramáže.
Ačkoliv prodávané položky v obchodech mohou na první pohled vypadat stejně, často se vyplatí blíže podívat na nabízenou gramáž. U mnohých produktů napříč trhem se totiž zákazníci setkají s tím, že velikost balení je i o mnoho nižší.
Mezi nejčastěji skrytě zdražené výrobky se řadí cukrovinky, slané pochutiny, mléčné výrobky nebo třeba těstoviny.
Data Kupi.cz ukazují, že během letošního října se o 10 gramů zmenšila třeba tyčinka Margot, její průměrná akční cena za menší balení se přitom zvýšila. Ještě loni na podzim vyšlo devadesátigramové balení v akci za zhruba 11 Kč. V letošním říjnu ale oblíbená osmdesátigramová „Margotka“ vyšla o 2 Kč dráž.
Margotková buchta je krásně vláčná, nadýchaná a chutná vážně skvěle. Její příprava je velmi jednoduchá a buchta se perfektně hodí jako pohoštění pro návštěvu nebo jen tak k odpolední kávě. A zaručeně zachutná malým i velkým mlsounům.
Tyčinka Margot ale není jedinou oblíbenou cukrovinkou, u které se v meziročním srovnání snížilo balení, zároveň také stoupla cena. Jde rovněž třeba o oplatky Lina Sedita. Jejich hmotnost výrobce zredukoval z 60 na 50 gramů a průměrná akční cena v letošním říjnu vyšla na zhruba 15 Kč, což je asi o 1,50 Kč více než v roce 2022.
Firmy se cíleným snížením gramáže při zachování balení snaží inflaci skrýt. Jednotková cena za balení může zůstávat stejná, v případě přepočtu na 100 gramů jsou ale výsledky znatelně jiné. Řada výrobců se navíc často snaží maskovat menší gramáž i novým designem, který má zákazníky přimět k nákupům.
Odborníci tomuto trendu dokonce přiřadili odborný název. Jde o takzvanou smrskflaci, kterou někteří považují za typický příklad klamání spotřebitele. Podniky se každopádně touto taktikou snaží reagovat na náklady, které jim v posledních měsících citelně vzrostly. Firmy se potýkají se vzrostlými náklady na energie, zdražily se ceny surovin, mnohdy se zvýšilo třeba i nájemné. Peníze se společnosti snaží získat právě tímto způsobem zpět.
Nákup zmenšených položek ale spotřebitele vyjde v meziročním srovnání dráž, aniž by si toho vlastně na první pohled všimli. Při pohledu do příštího roku navíc hrozí, že tento trend bude pokračovat i nadále. Počátkem roku 2024 totiž dochází třeba ke zvýšení sazby daně z příjmů právnických osob, a to z 19 na 21 %.
Vláda navíc od ledna zvyšuje minimální mzdu a připravila i komplexní změny zákoníku práce. Firmám vzrostou náklady na administrativu a prodraží se třeba zaměstnávání brigádníků, kteří pracují na základě uzavřené dohody o provedení práce (DPP). Brigádníci budou mít nově nárok na dovolenou a firmy budou muset evidovat, kolik uzavřených DPP vlastně pracovník má.
Zdroje: kupi.cz, skrblik.cz