Rohlík u nás jako první začal testovat vracení PET lahví přes online rozvoz. Vedle Kauflandu, Lidlu a nově také Albertu tak ještě před platností připravovaného zákona o zálohování chce zákazníky na nový systém naučit i otestovat jejich zájem. Jak pilotní režim funguje a v čem se liší od současného zálohování, které již funguje ve vybraných řetězcích?
Převezmete si od kurýra své tašky s nákupem a předáte mu sáček s prázdnými PET lahvemi (podobně jako třeba nyní prázdné papírové tašky nebo vratné skleněné lahve). Tak vypadá nový pilotní provoz zálohování přes online prodejce Rohlik.cz. Ten na své iniciativě zdůrazňuje hlavně možnost vrátit lahve přímo v místě bydliště.
Jak totiž vyplynulo z loňského průzkumu, který pro online prodejce zpracovala společnosti Ipsos, 80 % dotázaných potvrdilo, že by pro ně vracení skladovaných prázdných lahví přímo z domu bylo motivací pro takové třídění. Zároveň 36 % populace považuje vzdálenost (např. k nejbližší prodejně s vratnými automaty) za největší bariéru.
„Obrovská výhoda je, že zákazníci budou mít možnost vrátit láhve v místě bydliště. V momentě, kdy vám kurýr doveze nákup, vrátíte mu láhve a on je odveze pryč,“ přiblížil na tiskové konferenci generální ředitel Rohlik.cz Martin Beháň, informoval o tom server iDNES.cz.
Novinka bude dostupná po celé republice kdekoliv, kam prodejce rozváží. Kurýři Rohlíku začnou zákazníkům nabízet speciální recyklační sáčky, do kterých stačí nesešlapané lahve dát a odevzdat je při nejbližším předání nákupu. V rámci testovacího provozu je nyní možné vrátit najednou maximálně 6 prázdných lahví (tedy jeden plný sáček).
„Šest lahví jsme dali proto, že nevíme, jaký bude zájem,“ uvedl Beháň s tím, že důležité je vracet lahve nesešlapané a nezmačkané, aby se simulovalo opravdové zálohování, které bude vyžadovat zcela neporušené lahve kvůli čtení čárových kódů z etiket.
Zkušební online zálohování ve 4 krocích:
Vrácené PET lahve budou v testovacím režimu bez zálohy a Rohlík jejich sběr prozatím nijak nekompenzuje. Prodejce chce zjistit, kolik lidí má o službu zájem jednoduše jen kvůli ekologii, případně ušetření vlastního času. „Chceme vidět reálný zájem, jak k tomu zákazníci přistoupí. Chceme mít čistá data,“ řekl Beháň pro server Ekonews.cz.
Anonymizovaná data bude Rohlík posílat ministru životního prostředí Petru Hladíkovi, se kterým na projektu spolupracuje. Díky nim by resort mohl získat bližší představu o tom, jak by měl být budoucí systém nastavený, nakolik by o něho byl zájem a ve kterých lokalitách nejvíce.
Vyzkoušet si vracení obalů od nápojů mohou zákazníci od února letošního roku i ve vybraných prodejnách Lidl a Kaufland, od podzimu také v Albertu. Na rozdíl od Rohlíku vybírají řetězce vedle PET lahví i plechovky a nabízí finanční a slevové kompenzace. Na druhou stranu je nutné obaly do obchodů fyzicky odnést.
Lahvomaty v prodejnách Lidl a Kaufland, které se do testovacího projektu zapojily jako první, vyjedou za vrácení každých šesti kusů nepoškozených a nezmačkaných obalů slevové kupony na vybrané kategorie sortimentu. Za dobu jejich existence do nich zákazníci odnesli již více než půl milionu kusů, čímž potvrdili značný zájem.
Nově zapojené prodejny Albert (v Praze-Nových Butovicích, v Hradci Králové a v Plzni) zase dávají za každou vrácenou PET lahev nebo plechovku zpět padesát haléřů formou kuponu, který lze uplatnit při nákupu.
Zdroje: rohlik.cz, idnes.cz, zboziaprodej.cz, idnes.cz, ekonews.cz, idnes.cz