Výdaje na nákupy potravin patří v Česku vedle nákladů na bydlení mezi nejvyšší položky. Většina domácností se proto snaží ušetřit, kde může, a tak důsledně sleduje všechny slevové akce. Dle průzkumu Cofidis se o ně zajímá přes 90 % spotřebitelů. Z dat Kupi vyplynulo, že jsme letos nejvíce ušetřili při nákupech cukru, mléčných výrobků a ochucených piv. Připlatili jsme si naopak za vejce a vepřové maso.
Češi milují slevy. Loňský průzkum společnosti Cofidis ukázal, že o slevové akce v obchodech se zajímá na 91 % českých spotřebitelů, těch se základním vzděláním dokonce 98 %. Nejvíce pak zákazníky zajímají slevové akce na potraviny a základní potřeby pro domácnost.
Příprava všech letních okurkových salátů nás letos vyšla levněji než minulý rok. U okurky hadovky se letos objevila nižší akční cena (průměrně 8 Kč) než loni (asi 9 Kč) a zároveň také vyšší počet slev, který meziročně vzrostl o 37 %. Důvodem byla nejspíš lepší sklizeň této plodiny než v minulém roce.
Vyšší počet akcí jsme zaznamenali i u cukru, kde počet slevových akcí vzrostl o 27 %. Loni jsme jej za nižší cenu kupovali jen zřídka, počátkem roku 2022 stálo sice kilo cukru v akci 11–12 Kč, ale ke konci roku ceny stouply až ke 40 Kč. V této době se konal doslova hon na „bílé zlato“ v akci, jak jej některá média označovala.
Důvodů bylo hned několik. Většině cukrovarů vypršely původní smlouvy na energie a zpracovávaly sklizně cukrové řepy z předchozího roku, které byly dražší než ty předchozí. Od třetího kvartálu se naštěstí ceny začaly snižovat až k 19,90 Kč za kilogram.
Pokud si potrpíte na kávu s mlékem, vaše peněženka si letos oddechla. V letošním roce se zvýšil počet akcí u mléčných výrobků, u mléka konkrétně o 23 %. Meziročně také zlevnila másla a margaríny.
Oproti tomu výrazně klesl počet akcí u vajec, a to o necelých 5 %. Důvodem je zřejmě jejich rostoucí cena od loňského jara. Letos na jaře vycházela akční cena za 30 ks vajec až na 140 Kč, od té doby šla cena dolů a v říjnu 2023 vycházel stejný počet vajec na 70 Kč.
Letos se v akčních letácích dvakrát častěji objevovaly produkty z kategorie párty a ohňostroje. Meziroční nárůst počtu akcí se dokonce vyšplhal na 96 %. Mnohem častěji než loni se v akcích objevovaly také karnevalové kostýmy, a to především v dubnu těsně před pálením čarodějnic a poté v říjnu před Halloweenem.
Akční cena stoupla i u pochutin na party, a to třeba u brambůrek Bohemia Chips, kde je meziroční rozdíl v akčních cenách 19 %, u nektarů Relax nebo nealkoholického piva Birell. Nižší akční ceny jsou i u Hermelínu Král sýrů či paštik Hamé. Zhruba o polovinu méně seženeme letos ve slevové akci kávu, paštiky Hamé a čokolády Milka.
Svařené pivo vás překvapí svou chutí. Jde o ideální nápoj na zahřátí do mrazivých dnů a připravuje se podobně jako tradiční svařák z vína.
Více než alkoholu zřejmě letos Češi na letních grilovačkách holdovali nealko ochuceným pivům. Počet slevových akcí se totiž u této kategorie zvýšil o 17 %, akcí na alkoholické pivo bylo naproti tomu o 10 % méně než loni. Mezi nejoblíbenější značky nealko piv patří Birell, Zlatopramen, Staropramen a další, které zákazníkům přináší stále další nové příchutě.
Pokud jde o další nealkoholické nápoje, letos se v akcích hojně objevuje Coca Cola 1,5 litru. Loni jsme ji přitom v této velikosti v akcích téměř nevídali a ve slevách se objevovala spíše lahev o objemu 1,75 litru za 26,50 Kč.
Pokud jde o celkovou skladbu akčních letáků za rok 2023, nejvíce se v nich objevovaly sýry, dále pak pivo, na třetí pozici šunky a salámy následované kávou a uzeninami na gril. Na šestém místě letos skončily dezerty, na sedmém limonády, osmou a devátou příčku obsadily jogurty a víno.
Žebříček na desátém místě uzavírá rum a další destiláty, ty tak předčily vepřové maso, které se na poslední příčce umístilo loni. Jeho přítomnost v letácích letos klesla o 4,5 %, což může souviset s jeho narůstající cenou. Počet akcí na rumy naproti tomu stoupl o 15 %. Vedle rumu Božkov Originál Tuzemský 0,5 l, který mezi akcemi vedl, se objevovaly také rumy Republica, Professorado a další.
Co se týče drogistického zboží, i tady Češi vyhlíží výhodné ceny a množství z nich využívá věrnostní programy, jejichž členům je umožněno sbírat body a získávat zajímavé slevy. Z kategorie drogerie se v akčních letácích nejvíce objevovaly prací a čisticí prostředky.
Jedním z oblíbených produktů je i aviváž Silan 900 ml, která se navíc letos stala jedním ze slevových rekordmanů. V průběhu roku jsme ji mohli koupit se slevou 73 % v obchodním řetězci Kaufland za 49,90 Kč namísto původních 184,90 Kč.
Slevy u některých produktů v letošním roce doslova trhaly rekordy. Nejvyšší sleva činila 75 %, a to hned u několika výrobků. Za 19,90 Kč jsme si v Globusu mohli pořídit Řepkový olej Solmio 1l, v Albertu pak tuk na pečení Hera 500 g za stejnou cenu a v Tescu se před Halloweenem prodával 1 kg mexické dýně za pouhých 9,90 Kč.
Slevou 73 % se pochlubila výše zmíněná aviváž Silan a Ramu máslovou příchuť 225 g jsme mohli v Tescu pořídit za pouhých 22,90 Kč, což je vzhledem k původní ceně sleva 71 %. Na začátku roku se také v obchodech Billa, Tesco a Albert objevila Čokoláda Studentská pečeť 170 g o 65 Kč levněji než obvykle. Bez této slevy, která činila 68 %, ji totiž řetězce prodávají za necelých 100 Kč.
Zdroje: seznamzpravy.cz, novinky.cz, kupi.cz