Na každoroční příležitost pořídit levně vánoční dárky i vybavení do domácnosti vyčkává plno lidí. Black Friday neboli Černý pátek se blíží a řada obchodů již slevy spustila. Přečtěte si, na který den letos nákupní svátek připadá, o jaké zboží bývá největší zájem, na co si během Black Friday dávat pozor i jak se mění nákupní taktiky obchodníků. V článku také najdete termíny dalších listopadových slevových akcí, konkrétně Singles' Day a Cyber Monday.
Americký svátek plný slevového šílenství ovládl celý svět a populární je i u nás. Pro zajímavost, původně byl účel Black Friday spíše ten, aby motivoval i zaryté šetřílky koupit před Vánocemi zboží v akci a aby značky zpřístupnily i velmi drahé kousky běžným lidem. Postupně se ale přehoupl v masový a konzumní svátek, který cílí na peněženky co nejvíce zákazníků.
Na divoké rvačky a přetahování se o zboží v akci si u nás ale nepotrpíme, většina prodejů probíhá v Česku přes internet. Jak jsme například nedávno psali, více než polovina Čechů podle průzkumu společnosti GLS nakupuje dárky výhradně na e-shopech. A mnozí z nich si brousí zuby zrovna na levnější ceny během Black Friday. Není proto divu, že se slevy začínají objevovat v průběhu celého listopadu.
Black Friday letos připadá na pátek 24. listopadu. Jako vždy ale mnozí prodejci spustili nákupy plné slev už začátkem listopadu a plánují je nabízet po celý měsíc. Již nyní probíhá Black Friday na e-shopech Alza, Mall či CZC, Pilulka, ZOOT, dále v PLANEO, Datartu, Okay nebo v Tescomě.
A postupně budou obchody přibývat. Vedle klasických prodejců si velké slevy a akce v posledních letech nenechávají ujít ani některé drogerie, parfumerie, lékárny, obchody s potřebami pro maminky a děti, chovatelské potřeby, hobby markety, a dokonce ani supermarkety a hypermarkety.
Každoročně mají zákazníci ve slevách nejvíce spadeno na elektroniku (notebooky, mobily, tablety, chytré hodinky, herní konzole, televize nebo domácí spotřebiče), nábytek, oblečení a obuv i hračky pro děti. Co se značek týče, již tradičně se očekává, že mezi nejvyhledávanější budou patřit produkty Apple, Samsung, LG, Huawei, Sony, Philips, Lenovo nebo Nintendo; z hraček třeba Hot Wheels, LEGO, Paw Patrol (Tlapková patrola) nebo Barbie.
Oproti dřívějším ročníkům se i tento rok dostane zákazníkům férovějšího jednání ze strany prodejců. Loni totiž začala platit směrnice EU, která jim zakazuje uměle navyšovat původní ceny těsně před akcí, aby pak slevy vypadaly větší a výhodnější.
Nyní musí obchodníci při výpočtu slevy vycházet z nejnižší ceny, za kterou zboží nabízeli v posledních třiceti dnech. Ve výsledku tak mohou slevy na první pohled vypadat nižší, nakonec ale dostanete zboží za stejnou hodnotu.
I tak se doporučuje si zachovat během nákupních svátků pořádnou dávku obezřetnosti. Žádané zboží si ideálně vytipujte předem (třeba uložte do různých nákupních seznamů a oblíbených položek), ať můžete reálné výše slev s odstupem porovnat. Vždy pamatujte na chytré marketingové praktiky a nenechte se zlákat slovními hříčkami (klasické „slevy až 80 %“). U neznámých prodejců si také vždy ověřte jejich recenze, obchodní podmínky nebo registr rizikových e-shopů na webu České obchodní inspekce.
Že je listopad nákupním měsícem, dokazují i další celosvětově oblíbené slevové akce, které se v tento měsíc konají. Ještě před Black Friday nás za pár dní čeká tzv. Singles' Day (neboli Den nezadaných), který vždy připadá na 11. listopadu. Vznikl v Číně jako příležitost, kdy si mají nezadaní lidé užít zábavy a nakupování. Stejně jako u Černého pátku odstartoval v mnoha českých e-shopech již nyní.
Nákupní den Cyber Monday potom vznikl stejně jako Black Friday v USA. Původně byl vytvořen za účelem zvýšit po „černém“ víkendu a Dni díkůvzdání také prodeje přes internet. A i přes to, že dnes běžně nakupujeme online během všech slevových akcí, toto pondělí zůstalo. Letos Cyber Monday připadá na 27. listopadu a můžeme během něho očekávat podobné akce a slevy jako během Black Friday.
Zdroje: zbozi.cz, covybrat.cz, blackfriday.cz, kupi.cz