Kaufland a Lidl rozšiřují lahvomaty na výkup PET lahví a plechovek. Přidává se i Albert: Za plechovku nebo lahev zpět padesát haléřů

Automat na zpětný odběr PET lahví Albert

Zpětný odběr PET lahví a plechovek oslovil zákazníky Kauflandu a Lidlu, kteří vrátili přes půl milionu obalů za sedm měsíců. Řetězce teď díky vysokému zájmu rozšíří možnost zpětného odběru i do dalších měst. Zálohování zkouší nově také řetězec Albert, který testuje ve svých vybraných prodejnách vratný systém na plechovky a PET lahve již pár dní. Zákazníci za jeden obal, a to i ten nezálohovaný, dostanou padesátník formou kuponu, který uplatní při nákupu.

Přečtěte si také

Prádlo z pračky nevoní tak, jak byste chtěli? Luxusní a intenzivní vůni vykouzlí parfémy na praní, stačí jen pár kapek

Zálohování v Kauflandu a Lidlu

První půlrok fungování pilotního projektu zpětného odběru PET lahví a plechovek ukázal, že čeští zákazníci jsou na budoucí zavedení zálohového systému dobře připraveni.

Přestože se vracení nápojových obalů v úvodní fázi testovalo jen v šesti vybraných prodejnách řetězců Kaufland a Lidl, zákazníci přinesli za sedm měsíců zpět celkem 542 667 obalů.

To vše navíc bez přímé motivace penězi. Místo nich lahvomaty vydávají slevové kupony na vybraný sortiment. Úspěšný projekt bude nyní pokračovat druhou vlnou, ve které se počet automatů na zpětný odběr obalů více než zdvojnásobí.

Automat na výkup PET lahví a plechovek Lidl

„Testovací projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek vychází z principů udržitelnosti, které naše společnost uplatňuje dlouhodobě. Jsme rádi, že se do projektu zapojilo mnoho našich zákazníků. Výsledky první fáze projektu výrazně předčily naše očekávání. Od startu projektu se v prodejnách Kaufland vysbíralo celkem již více než 220 000 kusů obalů. V září jsme přidali další prodejnu v Praze na Vypichu. Na podzim se plánuje další rozšíření do Pardubic, Zlína a Karlových Varů,“ řekla tisková mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.

Ze zákazníků, kteří o projektu vědí, jich zhruba polovina obaly skutečně vrací. Činí tak poměrně často a ve velkém objemu navzdory tomu, že zařízení nevydává peníze, ale kupony se slevou na vybraný sortiment.

Kam vrátit zálohované PET lahve v Lidlu a Kauflandu?

Společnosti Kaufland a Lidl, které vlastní skupina Schwarz, spustily pilotní projekt sběru PET lahví a plechovek ve vybraných prodejnách.

  • Kaufland s ním začal v pražské Michli, Olomouci, Šternberku a v Trnkově ulici v Brně.
  • Lidl v pražských Modřanech, Plzni a Brně.

Kaufland i Lidl nyní navážou na úspěšnou první fázi projektu navýšením počtu prodejen s instalovanými lahvomaty. Kaufland ke čtyřem stávajícím provozovnám přidá během října a listopadu prodejny v Karlových Varech, Pardubicích a Zlíně. Na tato tři města se nově zaměří i Lidl a navrch osadí zařízením pro zpětný odběr nápojových obalů také pobočku v Ústí nad Labem (Krčínova ul.) a Hradci Králové (Brněnská).

Ke konci letošního roku tak bude v prodejnách skupiny Schwarz, kam oba řetězce spadají, v provozu 15 prodejen s těmito lahvomaty.

Automat na výkup PET lahví a plechovek Albert

Zálohování na zkoušku v Albertu

Řetězec Albert vykupuje v testovacím režimu momentálně v prodejnách Albert v pražských Nových Butovicích, Hradci Králové a v Plzni. Následovat bude spouštění v Kutnohorské ulici v Hradci Králové.

„Princip je jednoduchý. Zákazníci přinesou prázdné obaly a dostanou za vrácenou láhev či plechovku zpět padesát haléřů formou kuponu, který uplatní při nákupu. Lahve se vrací nesešlápnuté, stejně jako to bude po zavedení zálohového systému,“ popsal Jiří Mareček, ředitel pro udržitelnost ve společnosti Albert.

Příprava pro obchodníky ale i výrobce strojů

Albert aktuálně testuje čtyři různé zálohovací přístroje, do kterých lze přinést prázdné plastové nápojové obaly a plechovky. Například přístroj v plzeňském Albertu bude unikátní svou konstrukcí a možností přijímat více obalů najednou, stroj je tak třeba vyzkoušet nejen ze zákaznického pohledu, ale i ze strany prodejen. Zavedení systému nebude totiž velkou změnou jen pro zákazníky, kteří léta odpovědně třídí plastové obaly včetně PET lahví na sběrných místech s barevnými kontejnery. Velkou změnou to samozřejmě bude i pro prodejny a jejich zaměstnance.

„Důvodem tohoto testování je, že s přípravami zákona na zavedení zálohového systému se potřebujeme důkladně připravit i my. Víme, že úspěch nového zálohového systému bude záviset nejen na zákaznících a na tom, jak zálohování přijmou, ale samozřejmě také na nás, obchodnících. Jsou to právě naše prodejny, které budou muset na začátku zainvestovat stamiliony korun do nákupu a technických úprav na umístění strojů na PET lahve a plechovky, jež jsou prostorově náročné,“ vysvětluje důvody pilotního testování Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert a dodává: „Cílem pilotního programu je také vyzkoušet, jak tyto přístroje fungují v praxi a jaká je jejich reálná náročnost na obsluhu.“ Pilotní projekt by měl podle předpokladů trvat až dva měsíce.

Podle studie CETA z loňského roku byla celková investice do ustavení vratného systému vyčíslena na více než pět miliard korun.

Lidé sbírají plastové odpadky v přírodě Inside Creative House / Shutterstock.com

Jak funguje zálohování v Albertu?

Obchodníci na prodejnách budou vysvětlovat zákazníkům principy vracení plechovek a PET lahví včetně toho, že se PET lahve musí vracet nezdeformované. Což bude velká změna pro ty, kteří jsou zvyklí, plastové obaly včetně PET láhví zmačkat, než je odnesou na sběrná místa s barevnými kontejnery. Zákazníci budou muset také pochopit to, že lahve ani plechovky zakoupené ještě před zavedením zálohovaného systému nemají speciální kód a nebude je možné vrátit. „Tato skutečnost ovšem neplatí pro současné testování v prodejnách Albert, kdy zákazníci vrací lahve, které zakoupili bez zálohy,“ uvedl Jiří Mareček.

Zdroje: tiskové zprávy řetězců Albert, Kaufland, Lidl, Kupi.cz, socr.cz