Když výrobek klame tělem, říká se tomu smrskflace. Francie a Německo se proti ní vydají do boje

Dva kelímky jogurtu, v jednom je menší množství Ivan Marc / Shutterstock.com

Přemýšlíte, jak je možné, že se některých položek inflace dotkla a jiných zase ne? Možná se vám to jen zdá. Někteří výrobci volí namísto zdražování zmenšování velikosti balení. Dané položky tak vypadají stejně, ale gramáž je nižší. Proti „smrskflaci“ se nyní chystá bojovat francouzská i německá vláda, které tuto tendenci považují přinejmenším za zavádějící.

Přečtěte si také

Dejte do sprchy kyblík! Ušetří vám spoustu peněz za vodu

Co je smrskflace?

Někteří výrobci se zkrátka odmítají smířit s inflací, a místo aby svým zákazníkům zvýšenou cenu férově přiznali, skrývají ji za menší balení svých výrobků. Pro tento krok, který je označován jako typické klamání spotřebitele, se ve světě ustálilo označení „shrinkflation“, v překladu tedy „smrskflace“.

Zmenšení se týká celé škály položek, od základních surovin přes cukrovinky až po drogerii. Z dat Kupi z loňského listopadu vyplynulo, že mezi skrytě zdražené produkty patří třeba čokoláda, těstoviny či vybrané mléčné výrobky. Nákup těchto položek vás tak často vyjde dráž, aniž byste si toho všimli.

Člověk vytahuje chips z balení Kwangmoozaa / Shutterstock.com

Jak výrobci nenápadně snižují množství?

Většina běžných spotřebitelů si tohoto umně provedeného „triku“ vlastně ani nevšimne. Velikost balení je zdánlivě stejná a rozdíl několika desítek gramů je téměř nerozpoznatelný.

Většina výrobců navíc často zmenšení kryje změnou tvaru balení či novým, atraktivním designem. Balení nepravidelných tvarů totiž mnohdy působí plnějším dojmem než úhledné krychlové balení. Všimněte si například některých balení šunky nebo sýra, v nich vylisované výstupky budí dojem většího objemu, či velká balení chipsů, kde více než polovinu tvoří pouze vzduch.

Německo chce klamání zakázat

Německá ministryně pro ochranu spotřebitele Steffi Lemkeová chce proti skrytému zdražování v supermarketech zasáhnout novým zákonem, který má zakázat jak stejně velká balení se sníženým obsahem, tak i větší balení se stejným obsahem. „Je to typické klamání spotřebitele,“ uvedla v rozhovoru pro Handelsblatt s tím, že tuto praxi považuje za nepřijatelnou i z hlediska předcházení vzniku odpadů.

Tento trend přitom v obchodě není nic nového. Dle Hamburského spotřebitelského centra se tendence skrytého zvyšování cen od začátku inflace v roce 2022 neustále zvyšuje. Od první do druhé poloviny roku se potvrzené případy téměř zdvojnásobily.

Člověk si lupou prohlíží porci jídla na talíři Nicoleta Ionescu / Shutterstock.com

Ve Francii musí výrobci přiznat barvu

Podobný zákaz chce prosadit také francouzský ministr hospodářství Bruno Le Maire. Jeho návrh, aby od listopadu všichni výrobci uváděli na obalech svých výrobků jakékoli změny obsahu, získal okamžitě podporu i u premiérky Élisabeth Borneové.

Reakce liberálů jsou nicméně spíše vlažné, protože jde podle nich ve skutečnosti pouze o velmi omezený problém. Jak uvedl Jean-Philippe André, ředitel francouzské potravinářské federace ANIA, oběti „smrskflace“ tvoří pouze 0,2 procenta veškerého zboží.

Fenomén „méně za více“ dorazil i do restaurací

Obchody však nejsou jediným místem, kde se s touto praktikou můžeme setkat. Se „smrskflací“ bojuje i odvětví gastronomie. Zmenšování porcí v restauracích je v posledních měsících tak nápadné, že už si zákazníci začínají stěžovat.

„Zmínky o inflaci jsou častější a častější. A vůbec poprvé lidé komentují i smrskflaci,“ popsala loni pro online magazín FastCompany.com Pria Mudan, datová analytička společnosti Yelp, jež se na recenze nejrůznějších služeb specializuje. Podle ní si zákazníci nejvíce stěžují na levná stravovací zařízení prodávající pizzu, hamburgery či hotdogy. Čeští spotřebitelé zase kvůli zdražení řeší otázku, zda obědy v restauracích nevynechat úplně.

Člověk se při nakupování v supermarketu dívá do mobilu Drazen Zigic / Shutterstock.com

Jak se smrskflací bojovat?

Vzhledem k tomu, že ve většině zemí není zatím zmenšování balení na úkor ceny nezákonné, spotřebitelům nezbývá nic jiného než si všímat velikosti balení, častěji měnit značky a bedlivě sledovat jednotkovou cenu. Ta je navíc od 1. května 2014, kdy byl v ČR upraven zákon o cenách, u všech výrobků uvedena povinně.

Přímo v obchodě během nákupu můžete také využít aplikaci nákupního rádce Kupi, kde najdete u výrobků jednotkové ceny a jejich vývoj za uplynulé měsíce. Stačí jen naskenovat čárový kód a hned se dozvíte, zda vás výrobce nechce oklamat, ale i to, zda bude výrobek v nejbližší době v akci.

Zdroje: Retaildetail.eu, Handelsblatt.com, Euronews.com, Kupi.cz, Mesec.cz, iDnes.cz, dTest.cz, TheGuardian.com