Chytré vozíky nebo chatboti? 4 největší inovace globálního maloobchodu

Chytrá nákupní technologie v obchodě Zapp2Photo / Shutterstock.com

Maloobchod se v globálním měřítku neustále mění. Dochází k inovacím, které mají za úkol zpříjemnit zákazníkům jejich nákup, rozšířit jejich možnosti nebo ušetřit obchodníkům finance. Některé inovace posouvají zážitek z nakupování na zcela novou úroveň. Představíme si čtyři z nejvýznamnějších technologií, které nedávno zveřejnila zpráva The Global Innovation Report zabývající se maloobchodníky a značkami na 18 světových trzích.

Přečtěte si také

Když už nevíte co k rýži, vyzkoušejte kari s cizrnou, na kterém si pochutná i zarytý masožravec

1. Používání chytrých vozíků

Jak uvádí online magazín Retail Week, zatímco většina obchodů disponuje jednoduchými vozíky s prostorem pro umístění nákupu, stále častěji je nahrazují chytré vozíky.

K vidění jsou například v hypermarketu Carrefour, který se nachází ve francouzském městě Sainte Geneviève des Bois. Zákazníci zde mohou využívat celkem 15 chytrých vozíků vybavených dotykovou obrazovku, kamerovými systémy a váhou.

Dotykový displej zákazníkovi nejen naceňuje položky, ale také může prostřednictvím košíku nákup zaplatit. Má také informační charakter, zákazníka může informovat o aktuálních nabídkách a akcích. Jelikož tyto vozíky shromažďují údaje o nákupním chování, obchodníkovi poskytují důležité údaje, které může využít pro účely marketingu. Carrefour není zdaleka jediným obchodníkem využívajícím chytré vozíky, jejich počet prudce přibývá v obchodech po celém světě.

Nakupování s chytrým vozíkem The Image Party / Shutterstock.com

2. Exoskeletony pro menší námahu pracovníků

Exoskeletony jsou externí skelety, které se nosí na těle. Mohli jsme je vidět v mnoha filmech, kde lidem pomáhali přenášet těžká břemena nebo zvyšovali jejich schopnosti.

Dnes už nejde o sci-fi, začal je využívat italský řetězec supermarketů Esselunga, který ovládá přibližně 9 % italského trhu distribuce potravin. Aby zlepšil pracovní podmínky svých skladníků, obrátil se na robotickou společnost Comau and IUVO, od které nakoupil exoskeletony MATE-XB. Jde o zařízení, které bylo představené v červnu 2023 a jehož účelem je snížit únavu dolní části zad při zvedání břemen a opakujících se úkonech, jako je plnění zboží, ruční paletizace, vybalování aj.

3. Přesné doručení na jakékoliv místo

Při objednávkách si lidé zvykli vyplňovat konkrétní adresu, na které se nachází. Americký nadnárodní řetězec pizzerií Domino's se rozhodl, že vylepší svou strategii prodeje a rozvozu. Letos v červnu přišel se službou Pinpoint Delivery, která zákazníkům umožňuje objednat si pizzu tak, že prostřednictvím aplikace označí na mapě špendlíkem svou pozici a přesně tam bude pizza doručena.

Zákazníci si díky tomu mohou objednat pizzu kdekoliv, ať už jsou v parku, na pláži nebo třeba na stadionu. Tato novinka pomůže nejen zvýšit pohodlí zákazníků, ale také se postará o větší množství objednávek.

Využívání aplikace Domino's oasisamuel / Shutterstock.com

4. Chatboti s umělou inteligencí

Chatboty s umělou inteligencí využívá stále více společností a přidala se k nim i Lazada Group, mezinárodní e-commerce společnost a jeden z největších provozovatelů e-commerce v jihovýchodní Asii. V květnu spustila LazzieChat, prvního e-commerce chatbota s umělou inteligencí svého druhu v jihovýchodní Asii. Toto řešení je poháněno technologií OpenAI ChatGPT ve službě Azure OpenAI.

LazzieChat dokáže odpovídat na dotazy uživatelů na platformě Lazada a poskytovat tak poutavější, informovanější a personalizovanější zážitek z nakupování. I když nemusí každém zákazníkovi vyhovovat, že nemluví s živým operátorem, pro společnost to znamená ušetřené peníze a možnost pohotově reagovat na dotazy zákazníků.

Zdroje: Retail-week.com