V Česku je oproti okolním zemím stále draho. Jsme malý trh a necháváme si to líbit

Muž sedí u počítače a drží se za hlavu fizkes / Shutterstock.com

O české drahotě se mluví i na a sociální síti X (dříve Twitter). Bouřlivé diskuze vyvolal třeba příspěvek o rozdílných cenách nábytku v Česku a u sousedů, který uvedl příklad sedačky a záchodového prkénka. Podobný trend ale můžeme pozorovat i v dalších oblastech, od potravin přes módu a doplňky až po elektroniku. V čem je problém a jak ho řešit?

Přečtěte si také

BILLA, Lidl, Penny... Kde najdete nejlepší slevy na vánoční pečení? Akční letáky týdne od 20. 11. do 26. 11.

V Česku je draho

Rozdíly v cenách rozhodně nejsou zanedbatelné, naopak činí až desítky procent. Například zmiňovaná dvoumístná pohovka u nás stojí přes 25 000 Kč, zatímco v Polsku se dá v přepočtu koupit jen za 20 000 Kč. A tak bychom mohli pokračovat i u dalších produktů.

Dražší u nás není jen IKEA, ale i spousta dalších nadnárodních řetězců v různých segmentech. Důvodem je podle odborníků malá velikost trhu, který nevytváří tak konkurenční prostředí jako v Polsku nebo Německu. Nové značky na něj nevstupují příliš snadno a ty stávající mají často složité distribuční kanály.

Žádná ucelená studie na toto téma vydána nebyla, ověřená data máme spíše u jednotlivých problémů, jako je například inflace nebo měnový kurz. „Existuje status quo, ať už jde o potraviny, drogerii, textil, či luxusní zboží, v Česku jsme ve srovnání s okolními zeměmi téměř vždy dražší,“ přiblížil pro Forbes Michal Černý, ředitel sekce auditu zaměřené na retail v Deloitte.

Žena si čte účtenku nad nákupním vozíkem Stokkete / Shutterstock.com

Co stojí za vysokými cenami?

Laikovi by se mohlo zdát, že evropský trh je díky společné politice jednotný a hranice mezi jednotlivými státy ho nebrzdí. Samozřejmě jsme na tom lépe než před 20 lety, ale bariéra zcela nezmizela a velké firmy často trvají na prodeji přes místní distributory, což produkty zase jen zdražuje. Dalším problémem je to, že Češi vysoké ceny akceptují a zboží i po vysokém zdražení nakupují. Řešením by mohlo být zvýšení mezd, které se ale nekoná.

České reálné mzdy v roce 2022 propadly nejvíce ze všech zemí OECD, takže lze říci, že Češi byli ochotni tolerovat nejdramatičtější zchudnutí. Jedná se o kombinaci jejich ochoty připlácet a zároveň neochoty žádat vyšší mzdy,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.

Eurostat graf (data za rok 2022, srovnání cenových hladin formou indexu, hodnota 100 představuje průměr EU) Eurostat

Levněji je i na Slovensku

Teorii o velikosti trhu nepotvrzují ceny telekomunikačních služeb, oblečení a doplňků, které jsou u nás dlouhodobě nejvyšší. Z dat společnosti Eurostat vyplývá, že v paritě kupní síly překonaly v minulém roce i menší Rakousko a Slovensko. Jediným segmentem s nejnižšími cenami v Česku jsou restaurace a hotely.

Ze srovnání cenových hladin v Česku a okolních zemích vychází, že si Češi nejvíce „připlácejí“ za oblečení, obuv a telekomunikační služby. Z dat Eurostatu, které vypracoval v loňském roce, vyplývá, že v těchto segmentech české ceny v průměru překonávají polské, slovenské, rakouské i německé. Přičemž Polsko vychází levněji než Česko ve všech zkoumaných kategoriích kromě restaurací a hotelů. Ty jsou v Česku naopak za loňský rok v průměru levnější než ve všech sousedních zemích.

Srovnání cen vybraného nábytku a drogerie

  • Například kapsle na praní Ariel All-in-1 vyjdou na Slovensku až o 40 % levněji než u nás.
  • Stovky korun na Slovensku ušetříte i na oblíbené rozkládací pohovce IKEA Hemmes se dvěma zásuvkami. Oproti Polsku jsou pak rozdíly ještě vyšší, stejná pohovka se tam dá sehnat v přepočtu za 7 500 Kč.
  • Zajímavé je i porovnání dalšího výrobku z drogerie – ústní vody Listerine Cool Minut, která má v Česku cenu stanovenou na 129 Kč, zatímco na Slovensku je to 80 Kč a v Polsku jen 71 Kč.

Argumenty, že je možné produkt nakoupit ve slevě, nejsou relevantní, protože jde o běžnou neakční cenu.

Zdroje: EC.europa.eu, Forbes.cz, Novinky.cz