Diskriminují aplikace řetězců zákazníky bez smartphonů? Aneb bez mobilu jen méně slev a akcí

Žena prodavači ukazuje QR kód v mobilu RossHelen / Shutterstock.com

„A věrnostní aplikaci máte?“ Fyzické kartičky u pokladen pomalu, ale jistě nahrazují ty virtuální. V některých řetězcích se dokonce bez aplikace ke slevám nedostanete vůbec. A takových začíná přibývat. Což znevýhodňuje celou řadu zákazníků. Ve kterých obchodech již fungují pouze klubové aplikace a těží z nich hlavně zákazníci, nebo spíše prodejci?

Přečtěte si také

Nejhorší zlozvyky zákazníků: Jí nezaplacené zboží a stříkají si deodoranty. Supermarkety to radši přehlíží

Které obchody nabízí věrnostní aplikaci?

Podobně jako se ze schránek vytrácí papírové letáky, ustupují obchody také od vydávání a akceptování plastových věrnostních karet. Nahrazují je vlastními mobilními klubovými aplikacemi, které je nutné stáhnout do chytrého telefonu a které dnes nabízí většina řetězců:

  • supermarkety a hypermarkety (Můj Globus, Tesco Clubcard, Kaufland Card, Moje Penny, Lidl Plus, Můj Albert),
  • drogerie (Moje dm, Rossmann Club, Teta drogerie),
  • lékárny (Dr. Max, Benu).

A zatímco ve většině z výše zmíněných stále platí jak fyzické kartičky (např. v Tescu, Penny, Globusu, Kauflandu, dm drogerii, Teta drogerii, lékárnách Dr. Max a Benu), tak uvedené mobilní aplikace a zákazníci si mohou vybrat, jakým způsobem své členství u pokladny prokážou (a jak například získají slevy nebo nasbírají body z nákupů), v některých – jako například v Albertu, Lidlu nebo drogeriích Rossmann – fungují již pouze digitální kartičky a mobilní aplikace. A bez smartphonu máte s akcemi a bonusovými slevami utrum.

Člověk skenuje slevový kupon na akci Black Friday v mobilu jiné osoby DC Studio / Shutterstock.com

Diskriminují řetězce některé zákazníky?

To znevýhodňuje mnoho zákazníků, kteří například chytrý telefon vůbec nevlastní nebo nechtějí poskytovat své osobní údaje při povinné registraci do uživatelského účtu, případně si do mobilu stahovat další a další aplikace zabírající místo v uložišti. Řetězce se přitom nařčení z nekalých praktik brání. Podle nich i zákazníci, kteří aplikace stahovat nechtějí, mají přístup k množství „základních“ letákových slev.

Aplikace je jen bonus, Albert a Lidl diskriminaci odmítají

„Aktuální ekonomická situace zasahuje životy nás všech, prostřednictvím Lidl Plus se proto snažíme, abychom zákazníkům poskytli oblíbené výrobky za atraktivní ceny. Diskriminaci odmítáme. Zajímavostí je, že nemalou část uživatelů Lidl Plus tvoří zákazníci starší 65 let,“ řekl iDnes tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler s tím, že zákazníkům, kteří aplikaci nevyužívají, jsou samozřejmě i nadále k dispozici ostatní nabídky a slevy uvedené v týdenních letácích.

„Aplikace nabízí dodatečné slevy na promované produkty v personalizované podobě podle nákupních zvyklostí a preferencí zákazníka,“ vysvětlil obdobně za Albert tiskový mluvčí Jiří Mareček s tím, že: „Samozřejmě je namístě také velká omluva těm, kteří nemohou z vámi zmíněných důvodů věrnostní program využívat. Omlouváme se, ale aplikaci prostě kartičkou neumíme nahradit, technicky to není možné –⁠ protože je to kompletní balíček: nabízí dále odměny za věrnost a sbírání bodů, recepty a inspiraci k přípravě pokrmů podle obtížnosti či příležitosti, digitální archiv účtenek či leták a magazín v elektronické podobě.“

Člověk má plný vozík nakoupených potravin a prohlíží si účtenku a mobilní telefon Stokkete / Shutterstock.com

Vyplatí se věrnostní aplikace stahovat a používat?

Mezi největší výhody chytrých aplikací patří například úspora místa v peněžence, personalizované akční nabídky na míru podle nákupních preferencí, bonusové slevové kupony, ještě vyšší slevy na akční zboží z letáků, soutěže nebo možnost ukládání digitálních účtenek či sbírání virtuálních bodů na věrnostní kampaně.

Ani digitální slevy nejsou zadarmo

Každá mince má ovšem dvě strany a zákazníci by neměli nikdy zapomínat, že celá řada výhod plyne ze stahování aplikací i pro obchodníky. Vedle ohromné úspory papíru a plastu se jedná i o méně příjemné aspekty. Odborníci proto doporučují si vždy pečlivě přečíst podmínky, za jakých do zákaznického věrnostního programu či klubu vstupujete, a při honbě za slevami se nenechávat „opít rohlíkem“.

Zdroj: iDnes.cz, Podnikatel.cz