Další krok k ekologičtějšímu a odpovědnějšímu nakládání s přírodními zdroji. Řetězec Globus začne na pozemku jednoho svého hypermarketu sbírat dešťovou vodu a opakovaně ji využívat v myčce aut, kde téměř zcela nahradí důležitější pitnou vodu. Kde se novinka spustí a kdy si můžete přijet své auto nechat umýt udržitelnějším způsobem?
Plýtvání pitnou vodou je jedním ze závažných ekologických problémů, na který se naše společnost snaží najít vhodná řešení. Jedním z nich je recyklace vody dešťové. A právě toho se rozhodl využít Globus v areálu hypermarketu v Praze Čakovicích. Ve zdejší myčce aut se od první třetiny července začal budovat systém odtoků s retenční nádrží na dešťovku, který by měl být plně v provozu koncem listopadu tohoto roku. Díky speciální úpravě bude možné využívat srážkovou vodu k mytí aut zákazníků, a tím ušetřit téměř 90 % pitné vody.
„Veškerá dešťová voda, která dopadne v Čakovicích na naše pozemky včetně budov, bude svedena a vyústí v budované nádrži. Z ní bude následně odčerpávána k mycí lince, kde dojde k úpravě vod tak, aby byla vhodná pro použití na mytí vozidel. Přes retenční nádrž ročně proteče okolo 20 tisíc metrů krychlových srážkové vody. Můžeme tak nahradit v myčce aut až 86 % spotřebované pitné vody vodou srážkovou,“ přiblížila záměr mluvčí Globusu Aneta Turnovská.
Projekt probíhá za pomoci dotace z evropského Národního plánu obnovy a podle Globusu bude pražská prodejna zatím jedinou, ve které bude vybudování retence realizováno. Jak také řetězec upozornil ve své tiskové zprávě, stavební práce mohou v okolí pražského hypermarketu a přilehlé myčky či parkoviště dočasně narušit plynulý provoz.
„V místě zbudování retenční nádrže budou probíhat od 10. 7. stavební práce v několika etapách a ukončeny by měly být 24. 11. tohoto roku. Zejména v rámci části vlastního území v okolí myčky aut a parkoviště tak může být dočasně ztížený pohyb pro motorová vozidla, za což se velice omlouváme,“ dodala Turnovská.
Se svými ekologickými projekty nezůstávají pozadu ani ostatní řetězce. Lidl například v rámci snahy o obnovu poničené české přírody a v důsledku klimatických změn podporuje výsadbu nových stromů, letos jich má podle společnosti přibýt na 200 000 a tzv. Lidly lesy mají vyrůst v každém ze 14 krajů České republiky. Veřejnost má potom během celého července možnost hlasovat, které lokality je potřebují nejvíce.
Společnost Kaufland se zase v rámci snahy o podporu zadržování vody v městské krajině, rozvoje udržitelnosti a dobrých sousedských vztahů rozhodla rozšířit svůj dlouhodobý projekt s názvem Už to roste, už to klíčí. Letos řetězec podpoří dokonce vznik 17 komunitních zahrad, což je o tři více než loni.
„Komunitní zahrady jsou neocenitelným přínosem nejen pro společnost, ale také pro rostliny či hmyz. V rámci komunitních zahrad se návštěvníci mohou také seznámit se základními ekologickými praktikami jako je kompostování nebo šetrné zacházení s vodou", vysvětluje záměr společnost ve svém prohlášení.
Ke stávajícím zahradám v Roudnici nad Labem, Liberci, Novém Jičíně, Ústí nad Labem, Prachaticích, Zlíně, Hradci Králové, Žďáru nad Sázavou a pěti v Praze přibudou během letošního roku sdílené zahrady také v Jihomoravském kraji, dále v Olomouckém, Moravskoslezském, Plzeňském a Pardubickém, stejně tak se připojí i v hlavním městě.
Zdroj: Globus.cz, Lidl.cz, Kaufland.cz