Před pár dny obletěla média zpráva, že Německo plánuje zakázat reklamy na nezdravá jídla a co nejvíce od nich odstřihnout malé děti. U nás s podobnou iniciativou začal nedávno řetězec Lidl. Jedním z hlavních viníků narůstající obezity v rámci popularity jsou totiž samotné obaly výrobků. Podle vědců na nás mají doslova magický vliv. Proč máme tendenci v obchodech více sahat po nezdravých potravinách a jak se jejich přebaly začnou měnit?
O zásadní změnu usiluje v Německu Ministr zemědělství a potravinářství Cem Özdemir, podle nějž se právě v dětství nejvíce formují stravovací návyky, které pak lidi ovlivňují po celý život.
Problémem je mimo jiné podbízivý a líbivý způsob, jakým se nezdravé potraviny plné cukru, soli a nasycených mastných kyselin osobám mladším 14 let (potažmo i jejich rodičům) v reklamách prezentují.
Podle nově navrženého zákona by měla být v Německu taková reklama zakázána na všech místech, ke kterým mohou mít děti přístup (televize, rádio, sociální sítě včetně YouTube a Instagramu, ale také billboardy u škol), v médiích by se to týkalo vysílací doby od 6:00 do 22:00.
Jde především o fakt, že dětské výrobky nejsou v mnoha případech nijak zdravější nebo nutričně bohatší než ty určené pro dospělé. Hravé barvy, známé postavičky z filmů, seriálů a her na etiketách, reklamy prezentující takové potraviny jako “cool a trendy” či přibalené hračky. To vše má za cíl jediné. Odvést pozornost od nevhodného složení a přemrštěné ceny výrobku. Dětem se to líbí a rodiče kupují.
Kupte se slevou Müsli Crunchy Bonavita.
V Česku také začala od roku 2017 platit legislativa, která mimo jiné zakázala uvádět na obalech slova jako "dětské" nebo "pro děti", aby výrobky nezaváděly svým názvem. To ovšem vedlo pouze k tomu, že výrobci začali na takové potraviny umisťovat již zmíněné hravé dětské motivy se zdrobnělými názvy, obrázky dětí či jiné designové prvky, které na první pohled ukazují, že výrobek cílí na děti a jejich rodiče.
Jak například již před několika lety vysvětlil ve své studii profesor neurovědy Wolfram Schultz působící na Univerzitě v Cambridgi, výrazné barvy a hravé motivy na obalech nezdravého jídla včetně sladkostí a v poslední době i dětských potravin podporují v našem mozku produkci dopaminu neboli hormonu štěstí či neřesti. Vlivem toho máme nejen tendenci kupovat a konzumovat nezdravé jídlo častěji, navíc z toho máme radost.
„Zbytečný přísun kalorií bychom neměli nijak podporovat, propagovat či mu dělat reklamu,“ uvedl Schultz. Dodal, že by nezdravé jídlo mělo namísto lákavých obalů dostat neutrální barvy a podobně jako cigarety také názorné obrázky varující před následky obezity, cukrovky a dalších závažných civilizačních chorob, které se zvýšenou konzumací průmyslově zpracovaných potravin souvisí.
Kupte se slevou Meloun vodní.
Lidl jako jeden z prvních řetězců v Evropě začal proti vychytralému marketingu bojovat a oznámil, že v rámci svých privátních značek nebude vůbec propagovat potraviny pro děti s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin, cukru nebo soli. Současně také změní desítky obalů svých dětských výrobků, ze kterých zmizí právě již zmíněné atraktory, jako jsou kreslené postavičky a jiné veselé designové motivy.
„Pro nás jako supermarket je toto velmi snadné změnit a naše výsledky ukazují, že i tak malá změna může mít velmi pozitivní dopad. Doufáme, že nás budou ostatní supermarkety brzy následovat, abychom si jako celé odvětví mohli být jistí, že děláme vše, co je v našich silách, a pomohli rodičům zlepšit stravování našich budoucích generací,“ prohlásil Peter de Roos za společnost Lidl v zahraniční tiskové zprávě s tím, že se společnost Lidl chce globálně zaměřit naopak na lákavější propagaci sortimentu z kategorií ovoce a zeleniny a dalších opravdu zdraví prospěšných potravin.