Zavírání poboček zřejmě České poště k návratu do zisku nestačí, a tak od 1. července znovu zvyšuje ceny. Od loňského listopadu je to už počtvrté v řadě. Tentokrát se bude zdražování týkat hlavně listovních zásilek. Státní podnik zdůvodňuje rozhodnutí tím, že o tuto službu dlouhodobě klesá zájem, zatímco náklady stále rostou.
Obyčejné psaní standard (do hmotnosti 50 gramů) zdraží k 1. červenci z 23 na 27 korun. To je nárůst skoro o 18 procent, tedy více, než činí aktuální inflace. Původní sazba přitom platí teprve od letošního února.
Ještě výraznější bude cenový skok u doporučeného a cenného psaní. V prvním případě to bude z 62 na 72 korun a ve druhém z 67 na 77 korun.
S věrnostní kartou už tradičně ušetříte. Jde pouze o jednotky korun, ale výhodou je i to, že se nemusíte zdržovat vyplňováním podacích lístků. „Nadále platí, že držitelé zákaznických karet České pošty budou mít cenu výhodnější. U obyčejného psaní bude cena o jednu korunu nižší, u doporučeného a cenného psaní pak o koruny dvě,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Ztráta České pošty loni činila 1,75 miliardy korun, což je více než dvojnásobek oproti roku 2021. A letošní odhady se pohybují okolo čtyř miliard, což by znamenalo hrozbu insolvence. Vedení tedy zahájilo úsporná opatření, která zdaleka nespočívají jen ve zdražení služeb.
V březnu státní podnik oznámil také plán na snížení počtu poboček ze současných 3 200 na 2 900 a zrušení přibližně 1 500 pracovních míst. Z toho půjde i o 500 doručovatelů, a tak se musí zákazníci smířit s delší dodací lhůtou u některých zásilek. Zatím se to týká ekonomických zásilek, které adresátovi dorazí do tří dnů místo původních dvou.
Kupte se slevou Kancelářský papír A4 Kodak.
V listovních zásilkách státní podnik zatím konkurenci nemá. Balíky už ale s některými doručovacími společnostmi pošlete levněji.
Cena balíku pro přihlášené uživatele je v rámci Balíkovny 65 korun, zatímco v Zásilkovně zaplatíte 79 korun. Pokud ale podáte zboží na depu a neplatíte DPH, sazba se sníží až na 54 korun. Společnosti DPD a PPL mají základní sazbu vyšší, ale nabízejí poměrně výrazné slevy pro registrované a firemní zákazníky, kteří jejich služby využívají pravidelně. Firmy tedy stále častěji přecházejí ke konkurenci.