Při sledování trhu by se mohlo zdát, že se většina společností snaží pouze snižovat náklady a propouštět zaměstnance. Tento trend je ale na ústupu a stále více společností se pouští do investic, jaké nemají obdoby. Zatímco dříve bylo těžké v konkurenci prorazit, krize pročistila trh a ten nyní nabízí příležitosti, jaké tu dlouho nebyly. Mezi nejvýraznější společnosti patří v tomto ohledu IKEA, která hodlá učinit největší investici za poslední čtyři dekády.
Severský nábytek dobývá svět mnohem rychleji, než to kdy svedli vikingové. Švédská nábytkářská společnost prozradila, že hodlá v příštích letech investovat více než 2,2 miliardy dolarů, v přepočtu téměř 50 miliard korun. Cílem je zejména americký trh, kde chce maximálně podpořit omnichannelový růst, tedy využívání co největšího množství prodejních kanálů.
Jde o největší investici za čtyři desetiletí působení v USA a bude využita zejména k otevírání nových poboček a posílení distribuční sítě. V nejbližší době chce otevřít 8 nových obchodů, 9 plánovacích a objednávkových míst a 900 míst pro vyzvednutí. Pozitivní zprávou pro tamní trh je zejména fakt, že se zde vytvoří přes 2000 pracovních míst.
Javier Quiñones, generální ředitel a ředitel pro udržitelnost IKEA US, uvedl: „Víme, že američtí zákazníci silně touží po větším množství způsobů, jak nakupovat a využívat obchody IKEA, a tento plán růstu nám umožní tuto potřebu naplnit. Jsme odhodláni pokračovat v růstu na tomto trhu s našimi tisíci spolupracovníky a miliony zákazníků, kteří v IKEA hledají inspiraci pro vybavení domácnosti a řešení za dostupnou cenu. Naší prioritou je stát se dostupnější, a přitom zůstat cenově přijatelný pro mnoho lidí, což je vzhledem k rostoucím životním nákladům zvláště důležité."
Kupte se slevou Plastová židle.
Důvod zaměření na USA je prostý, je to pro společnost jeden z nejdůležitějších trhů. Největším franšízantem společnosti IKEA je Ingka Group, holdingová společnost, která v roce 2018 ovládala 367 ze 422 obchodů IKEA. V loňském roce Ingka Group oznámila samostatnou investici ve výši více než 3 miliard eur do nových a stávajících kamenných obchodů. Plán by pokryl všechny její trhy, včetně USA, Francie, Finska, Kanady, Německa a Španělska.
IKEA je v USA známou společností, ale chtěla by se postarat o to, aby zde oslovila ještě více potenciálních zákazníků. Jen v minulém roce tu otevřela 15 míst pro vyzvednutí a dvě plánovací a objednávková místa. Letos v létě by měla otevřít nová plánovací a objednávková místa v San Franciscu a Arlingtonu ve Virginii.
V USA existuje celá řada známých a velkých prodejců, kteří zde mají své zázemí a stálou klientelu. Plány společnosti IKEA nevítají s nadšením, protože to pro ně může představovat velkou hrozbu. IKEA může svými cenami a dalšími výhodami nastavit laťku, kterou ostatní nedokážou překonat.
Neil Saunders, generální ředitel GlobalData, uvedl: „Jako největší prodejce nábytku na světě má Ikea úspory z rozsahu a objemů, které jí umožňují nabízet hodnotu, které se může rovnat jen málokdo. Expanze je potenciální hrozbou pro Wayfair, At Home a další mnoho hráčů na masovém trhu.“
Značné úsilí společnosti směřuje do jejího cíle stát se do roku 2030 klimaticky pozitivní. Jeho dosažení by mělo zajistit rozšíření solární a geotermální technologie, využívání nákladních vozů se solárním pohonem a snížení množství produkovaného odpadu.
Společnost si velmi zakládá na své službě As-is, která umožňuje členům programu Ikea Family rezervovat a nakupovat použité produkty, které si vyzvednou v obchodech. Nové investice mají směřovat také do modernizace stávajících prodejen, měly by vést ke zvýšení manipulační kapacity pro doručování balíků z prodejen. Cílem je zajistit rychlejší a udržitelnější dodávky.
Po vstupu do Jižní Ameriky IKEA zcela dobyla americký kontinent, a zatímco zákazníci vítají rychlou expanzi společnosti z důvodu cenově dostupného nábytku, pro konkurenční prodejce bude znamenat více vrásek na tváři.