Polský řetězec Biedronka má za cíl slovenský trh. Dočkají se Slováci levnějších potravin?

Logo řetězce Biedronka Proxima Studio / Shutterstock.com

Situace na trhu je jako koloběh života, něco končí a něco nového začíná. Zatímco mnoho obchodů odešlo, vznikla příležitost pro jiné, které zaplní díru na trhu, a dojde k uspokojení potřeb zákazníků. Od začátku krize ukázala řada řetězců své ambice dobýt jednotlivé státy starého kontinentu a nově se mezi ně řadí i polská síť obchodů Biedronka. Návštěvníci Polska ji dobře znají, a pokud jste ji ještě neviděli, brzy se s ní možná shledáte i na Slovensku, které si dala za cíl.

Přečtěte si také

Nejhorší zlozvyky zákazníků: Jí nezaplacené zboží a stříkají si deodoranty. Supermarkety to radši přehlíží

Kde se Biedronka vzala?

Na trhu je už od roku 1995, kdy podnikatel Mariusz Świtalski otevřel první prodejnu v polské Poznani. Postupně otevřela 210 obchodů, které v roce 1997 odkoupila portugalská korporátní skupina Jerónimo Martins SGPS, SA. Jde o giganta v oblasti distribuce potravin a specializovaného maloobchodu, který provozuje více než 4 900 obchodů v Portugalsku, Polsku a Kolumbii.

Od té doby, co má řetězec Biedronka tato skupina v portfoliu, se dočkal dynamického růstu a dobyl polský trh. V roce 2008 dokonce Biedronka převzala obchody německého řetězce Plus. Na těchto obchodech jsou sympatické nejen nízké ceny, ale také samotný název, který je z překladu z polštiny výrazem pro berušku, tedy slunéčko sedmitečné, které můžeme vidět i v samotném logu.

Nákupní košík s logem obchodu Biedronka Tomasz Warszewski / Shutterstock.com

Cesta na slovenský trh

Biedronka s největší pravděpodobností brzy vstoupí na slovenský trh, už byl zahájen investiční proces a další nezbytné kroky, které jsou pro příchod tohoto řetězce nezbytné. Kromě něho přemýšlí i nad Rumunskem a Českou republikou. Polsko je velmi populárním místem pro nákup potravin a příchod Biedronky by znamenal snadnější dostupnost levného zboží. Na Slovensku ovlivnila inflace růst potravin do takové míry, že řada politiků začala volat po regulaci cen. Levné polské potraviny by mohly být záchranou pro mnoho lidí, kteří se ocitli ve špatné ekonomické situaci.

Generální ředitel Biedronky, Luis Araujo, prohlásil: „Slovensko je země sousedící s Polskem a má podobnou nákupní kulturu. Mnoho Slováků překračuje hranice a jezdí do Polska za nákupy do Biedronky, proto zohledňujeme naše investice v této zemi. Náš zájem je také v Rumunsku. Vždy jsme mluvili o naší internacionalizaci a rozšiřování a nyní nastala chvíle, kdy podnikáme konkrétní kroky k tomu, aby se tato prohlášení stala skutečností.“

Obří investice do rozvoje

Letos plánuje Jerónimo Martins vyčlenit na investice 1 miliardu eur. 45 % z této částky bude vyčleněno na investice v Polsku. V částce nejsou zahrnuty možné nákupy společností.

Pedro Soares dos Santos, prezident Jerónimo Martins, řekl: „Jsme fanoušky investic a budeme pokračovat v investicích na úrovni milionů eur. Budeme investovat do výroby potravin a do rodin, tj. nadále hledat možnosti, jak nabízet produkty za co nejnižší ceny. Inflace je nebezpečná, proto s ní budeme bojovat ochranou kupní síly našich zákazníků. Inflace je nejvyšší daní, která zatěžuje nejméně majetné a snižuje konkurenceschopnost firem. Budeme pracovat na tom, aby druhá polovina roku, která slibuje, že bude náročná, byla snesitelná.“

Uvnitř obchodu Biedronka Grand Warszawski / Shutterstock.com

Slovenští obchodníci neskrývají obavy

Pro slovenské obchodníky bude znamenat vstup Biedronky obří konkurenci. V Polsku má osminásobně vyšší tržby než největší slovenské prodejní sítě. Pokud vše dopadne podle plánu a vstup na Slovensko dopadne podle očekávání, řada obchodníků zde ztratí svůj podíl na trhu, což je může ohrozit na existenci. Zatím není jisté, jestli si Biedronka po vstupu na místní trh změní název nebo jestli si ponechá svůj stávající.

Jelikož i v řadě českých měst chybí levné diskonty a lidé dojíždí nakupovat do Polska, možná by ocenili, kdyby jim za rohem vyrostla „Beruška“, která by jim zajistila výhodné potraviny bez nutnosti vážit cestu až za hranice. Když se vstup na Slovensko podaří, naše země by mohla být další cílovou stanicí pro řetězec, který má i v krizi mnoho sil a prostředků pro stabilní růst.