Pro obchodníky neexistuje nic horšího než spotřebitelé, kteří omezují své výdaje. Krize si vybírá svou daň, kterou je nižší nákupní apetit. Lidé hospodaří se stále menším rozpočtem, a to je nutí více šetřit a méně utrácet. Obchodníky pochopitelně zajímá výhled do budoucna, který by jim umožnil se lépe připravit na nadcházející sezóny. Proběhl průzkum, jehož výsledky přináší namísto naděje jen další obavy. Co mohou obchodníci od trhu v následujících měsících očekávat?
Mezinárodní síť poradenských společností PricewaterhouseCoopers (PwC) provedla nedávno průzkum, který zjistil, že inflace výrazně ovlivňuje nákupní zvyklosti spotřebitelů. V průzkumu bylo dotazováno 9180 spotřebitelů a polovina z nich je velmi nebo dokonce extrémně znepokojena svou osobní finanční situací.
Kupte se slevou Kuřecí čtvrtky Dobré maso.
Přečtete si zásadní zjištění průzkumu:
Mění se nejen nákupní rozpočet, ale také preference spotřebitelů. Zatímco dříve byla většina lidí věrná svým oblíbeným značkám, dnes preferují levnější alternativy. Díky tomu jsou otevřenější cenově dostupným značkám, které dříve ani neznali. Nákup levného zboží už přestává být znakem špatné sociální situace, ale běžným trendem. Také spotřebitelé stále častěji oželí pravidelné nákupní položky, na které byli zvyklí.
Jediná výjimka se týká spotřebitelů, kteří nakupují luxusní zboží. Jde převážně o movité lidi z vyšší třídy, na které má inflace zanedbatelný vliv. U této třídy jsou finanční problémy méně obvyklé. Podle výzkumu společnosti Bain & Company minulý rok zaznamenalo 95 % luxusních značek v USA a Evropě pozitivní růst. Ten by měl pokračovat i tento rok. Letos by se měl luxusní trh zvýšit zhruba o 21 % a dosáhnout hodnoty kolem 1,45 bilionu dolarů.
Průzkum odráží aktuální plány spotřebitelů, ty se však mohou měnit, protože situace na trhu není stabilní. Pro obchodníky jde ale i tak o cenné informace, protože podle nich mohou naplánovat svou prodejní strategii.