Lidl přestane propagovat nezdravé dětské potraviny, spolu s Tescem rozšíří nabídku veggie výrobků

Kluk si drží donuty před obličejem Sharomka / Shutterstock.com

V poslední době se hovoří čím dál více o tom, jaký má strava vliv nejen na naše psychické i fyzické zdraví, ale také na životní prostředí. Společnost Lidl se rozhodla podpořit zdravější jídelníčky svých zákazníků a přijala balíček opatření na podporu tzv. vědomého stravování. Jeho součástí je například rozšiřování sortimentu rostlinných výrobků i omezení propagace dětských potravin privátních značek s vysokým obsahem tuků, cukrů a soli.

Přečtěte si také

Přehled vánočních trhů v ČR: Co na nich koupíte a kde budou ty nejhezčí?

Reklamy na nezdravé potraviny jsou pro děti rizikové

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) stoupá v EU v posledních 20 letech výrazně počet školáků s nadváhou, přičemž děti mohou být vůči reklamním sdělením propagujícím sladkosti, slané snacky či fast foody méně imunní než dospělí. Odmítání takových reklam může být klíčovým aspektem pro zdraví dětí do 14 let, uvedla společnost Lidl na základě dat WHO.

Na co byste měli chuť?

Výrobky plné cukru a soli nebudou lákat v letáku, ani v regálech

Od ledna 2023 se proto Lidl rozhodl, že v rámci svých privátních značek nebude vůbec propagovat potraviny pro děti s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin, cukru nebo soli. V praxi se to dotkne nejen reklamních aktivit v televizi, rádiích či na sociálních sítích, ale také obsahu akčních letáků, ve kterých přibydou zdravé výrobky pro děti na úkor těch s nežádoucím složením.

Změní se také desítky obalů dětských výrobků privátních značek řetězce (zmrzlin, čokolád, džusů, sladkých dezertů, cukrovinek, dortů, sušenek apod.). Do roku 2025 z nich zmizí například kreslené postavičky a jiné veselé a hravé designové motivy, které mohou malé děti lákat ke konzumaci. Týkat se to bude těch výrobků, které nebudou svým složením splňovat doporučená kritéria Světové zdravotnické organizace pro „zdravé potraviny”.

Zdravé a nezdravé potraviny ilona.shorokhova / Shutterstock.com

Mikuláš ani zajíček o svůj veselý design nepřijdou

I přes to všechno ale bude Lidl dělat v průběhu roku výjimky, zejména o velkých svátcích. Společnost argumentuje tím, že konzumace sladkostí je jejich nedílnou součástí a nechce děti o tyto radosti připravit. Nadále tak budeme takzvaně lidlovské nezdravé sladkosti s hravými motivy nacházet v letácích i regálech třeba o Vánocích nebo Velikonocích.

„Vánoce, Velikonoce a Halloween jsou zvláštní příležitosti v životě dítěte a nedefinují proto každodenní stravovací návyky. Rozhodli jsme se tak při těchto příležitostech udělat výjimku. Například čokolády Mikuláš nebo velikonoční zajíc jsou kulturními symboly, o které nechceme děti připravit,” vysvětlila společnost Lidl ve svém dokumentu Vědomé stravování.

Řetězce podporují i rostlinné potraviny

Vedle starosti o výživu nejmenších strávníků se společnost Lidl zajímá také o podporu rostlinné výživy. Do roku 2025 hodlá výrazně rozšířit portfolio své značky Vemondo, stejně tak plánuje nabídnout bohatší sortiment kategorie celozrnných potravin bohatých na vlákninu.

Dva veggie burgery na prkénku zarzamora / Shutterstock.com

Podobnou strategii jako Lidl má i Tesco

Jak pro server Econews.cz potvrdila Eva Hemmerová, komunikační manažerka organizace ProVeg Česko: „Rozšíření strategie udržitelnosti a nové reportování o přesném poměru mezi prodejem rostlinných alternativ ku konvenčním produktům hodnotíme jako významný krok, a to především v českém kontextu.“ Dála Hemmerová uvedla, že Lidl je také teprve druhým retailovým řetězcem, který zahrnul rostlinné alternativy do své oficiální strategie, a to po řetězci Tesco.

Právě Tesco již dříve oznámilo, že chce v rámci svých dlouhodobých cílů do dvou let navýšit o 300 % prodej rostlinných alternativ masa, bezlepkových a bezlaktózových výrobků i potravin bez cukru a současně nabízet více reformulovaných produktů, které mají zdravější složení.