Vláda nově schválila nařízení, které by mělo pomoci eliminovat další z nekalých praktik některých podnikatelů a firem. Obchodníci budou muset zákazníkům povinně dávat k dispozici vzorové formuláře pro odstoupení od smlouvy. V čem takové opatření spotřebitelům pomůže?
Odstoupit od kupní smlouvy by mělo být pro spotřebitele zase o něco snazší a v případě sporů průkaznější.
Ne vždy je totiž samozřejmostí, že zákazníci při online či telefonickém nákupu zboží a služeb dostanou k dispozici (ať už ve fyzické nebo digitální podobě) formulář pro odstoupení od kupní smlouvy.
Pokud jsou pak nuceni sepsat odstoupení volnou formou, dostávají se do znevýhodněné pozice. Mnozí podnikatelé a firmy mohou takové dokumenty kvůli chybějícím údajům či špatným formulacím považovat ve svůj prospěch za neplatné.
Také proto schválila minulý týden vláda příslušné nařízení vycházející z evropské směrnice, které se nově týká všech podnikatelů uzavírajících se zákazníky smlouvu na dálku nebo mimo provozovnu. Zákazníkům budou muset povinně poskytovat vzorové formuláře pro odstoupení od kupní smlouvy, stejně tak jako vzorové poučení o právu odstoupit od smlouvy, jehož součástí by měly být rovněž instrukce, jak právo uplatnit.
„Cílem nařízení je usnadnit spotřebitelům postup při odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku, to znamená třeba po telefonu nebo online. Je to opatření, které zvyšuje ochranu spotřebitelů,“ vysvětlil předseda vlády Petr Fiala.
Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy by měl obsahovat především adresáta, název firmy nebo jméno podnikatele, sídlo firmy nebo podnikatele, datum objednání, datum obdržení, jméno a příjemní i adresu spotřebitele, text pro oznámení o odstoupení od smlouvy, případně podpis spotřebitele a datum.
Podle předkládací zprávy k vládnímu nařízení by pak měly vzorové formuláře zlepšit postavení spotřebitele v již zmíněných případných sporech s podnikateli.
Nařízení vejde v platnost do 30 dnů od schválení, podnikatelé by tedy měly začít povinně poskytovat vzorové formuláře již od půlky února.