Konec papírových letáků z Tesca. Řetězec oznámil, že v letošním roce upouští od masové distribuce tištěného média a namísto toho se soustředí na projekt Clubcard a zvýhodněné ceny pro členy. Odklon od tištěných letáků souvisí dle marketingového oddělení společnosti Tesco především s dlouhodobým závazkem být udržitelnější a šetrnější k přírodě. Ve hře jsou nejspíš také finanční důvody, protože papír i doprava v posledních letech rapidně zdražily.
O tom, že Češi milují slevové akce, nemůže být vůbec pochyb. Tištěné letáky se slevovými akcemi nejrůznějších řetězců se proto tisknou ve velkém, což není z hlediska šetrnosti k životnímu prostředí vůbec dobré. Vypadá to však, že se nyní blýská na lepší časy. Množství obchodních řetězců na cestě k finanční úspoře a udržitelnosti omezuje či zcela ruší tato tištěná média. Nyní oznámil konec tištěných letáků i britský řetězec Tesco.
„Chceme být co nejefektivnější a raději investovat do našich zákazníků v podobě Clubcard cen a jiných Clubcard benefitů tak, aby naši zákazníci vždy ušetřili,“ uvedla Zuzana Grinčová, marketingová ředitelka společnosti Tesco ČR.
Nabídky z papírových letáků se nikam neztratí, zákazníci je mohou nadále sledovat v digitálním letáku, který je k dispozici přes aplikaci Clubcard, na webu itesco.cz nebo na Kupi.cz. Zástupci řetězce rovněž uvedli, že se nyní více zaměří na projekt výhodnějších cen pro členy klubu Clubcard.
Věrnostní program, který společnost spustila v loňském červnu, poskytl od té doby zákazníkům již více než 68 000 nabídek a momentálně jej využívá bezmála dva miliony z nich. „V průběhu ledna a února navíc každého nově registrovaného zákazníka do aplikace odměníme kuponem na 600 Clubcard bodů, což se rovná 60 korunám, které může zákazník uplatnit již při prvním nákupu,“ doplnila Grinčová.
V loňském květnu oznámil konec tištěných letáků i nábytkový gigant ASKO - NÁBYTEK, který vydával akční leták každých 14 dní, či hobby market OBI. I tyto řetězce se nyní zaměřují na digitalizaci nabídek a rozvoj věrnostních systémů, do nichž chce podle experta na loajalitu zákazníků Radka Hrachovce ze společnosti Voxwise výrazněji investovat až 70 % z nich.
Počet letáků omezil i Penny Market, který začal namísto původních dvou vydávat pouze jeden týdně, či prodejce elektra Datart nebo drogerie DM. Tisk letáků na recyklovaný papír zahájil supermarket Billa a hypermarket Globus nejen snížil počet letáků, ale i počet stran každého z nich.
O narůstajícím trendu digitalizace letáků jsme psali už v loňském roce. Jen na Kupi se návštěvnost online letáků mezi lety 2021 a 2022 zvýšila přibližně o třetinu. Největší zájem je přitom o letáky obchodních řetězců, ty tvoří zhruba 85 % veškeré návštěvnosti webu a mezi zákazníky jsou velmi oblíbené.
Obchodní řetězce využívají online platformy naplno. I proto jim své letáky přizpůsobují na míru. “Proto i zástupci řetězců dbají na to, aby jejich leták byl jasně rozpoznatelný. Ať už do počtu stran, formátu letáku, struktury a kvality papíru i vyobrazení jednotlivých akcí v něm. Takže, ačkoliv se nemění až tak počet letáků a stran, jednotlivé letáky změn doznávají,” uvedla loni k tématu šéfredaktorka Kupi Linda Michalčíková.