Z Česka postupně mizí malá pekařství, řeznictví i smíšená zboží. Za poslední rok jich skončily desítky a dalším běží výpovědní lhůta. Obchodníci nejsou schopni ustát zvyšující se náklady na ceny energií i nájmů a nezvládají svou nabídkou konkurovat velkým řetězcům. Mají drobné prodejny vůbec ještě šanci?
Krizová začíná být podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) situace kvůli drahým energiím především na venkově, kde loni oproti původnímu stavu zavřela asi čtvrtina obchodů. A další bojují o přežití. Stav se pravděpodobně v následujících týdnech ještě zhorší, protože mnohým obchodníkům skončí smlouvy s fixovanými cenami elektřiny a plynu. V přímém ohrožení jsou stovky malých prodejen. „Zavírání probíhá převážně v menších obcích, které se tak ocitají zcela bez prodejny,“ potvrdil pro ČTK Pavel Březina, předseda AČTO.
Kupte se slevou Kuřecí prsní řízky.
Zavírání se týká řeznictví, pekáren i mlékáren. Příkladem může být situace české sítě prodejen uzenin a masných výrobků MP Krásno. Jak pro Seznam Zprávy popsal Karel Pilčík, majitel firmy: „Jen my se chystáme na zavření sedmi prodejen. Obchod se stále více přesouvá k mezinárodním řetězcům. Problém je, že někde jsou nájmy podepsané i na několik let dopředu a není možné je jednoduše ukončit,“ přiblížil Pilčík.
Krize se týká i řady poboček společnosti COOP, na které spoléhá řada obyvatel vesnic po celé České republice. Jen za rok 2022 jich skončilo čtyřicet. Podle ředitele marketingu a rozvoje sítě COOP Lukáše Němčíka neustojí další zvýšení nákladů ti provozovatelé, kteří v minulosti neinvestovali do modernizace a optimalizace prostor. Jak současně Němčík upozornil, tato situace bude mít velmi negativní vliv na obchodní obslužnost venkova, který za posledních 20 let ztratil tisíce prodejen, uvedl zpravodaj ČTK.
Podle predikcí budou výhody velkých supermarketů a hypermarketů stále silnější. Obchodní řetězce začaly v Česku kromě dalších prodejen samotných otevírat ve velkém i své vlastní samoobsluhy, vlastní pekařství a cukrářství, řeznictví, uzenářství či lahůdkářství. Provozují v blízkosti svých prodejen nebo v obchodních centrech bistra, kavárny a restaurace. Jejich velkou konkurenční výhodou je rovněž provoz e-shopů a rozvozových služeb až k zákazníkům domů. Když k tomu přičtěte výhodnější pozici řetězců při vyjednávání slev a akčních nabídek, je situace pro malé obchody opravdu nepříznivá.
Odborníci se jednoznačně shodují na tom, že v maloobchodu budou schopni přežívat především ti, kteří se přizpůsobí měnícím se potřebám trhu a budou schopni reagovat na aktuální trendy. Klíčem bude například specializace v oboru, přechod do online prostoru a e-commerce, poskytování nadstandardních služeb nebo nízkoobrátkový sortiment. Podle zpravodaje Euro.cz začínají být navíc čeští spotřebitelé supermarkety přesyceni a ani obyvatelé nebo starostové obcí už nechtějí podporovat další a další výstavbu velkých prodejen a nákupních center.
Ani to ale mnohdy nestačí, jak například v posledních měsících ukázaly bezobalové prodejny, které i přes svou prvotní vlnu popularity jedna po druhé zavírají. Jen během loňského roku jich zanikly desítky a další bojují o přežití. Lidé v současné krizi šetří a potraviny v supermarketech vychází levněji, mnohé navíc zařazují mezi sortiment vlastní bezobalovou nabídku.
„Zbývající prodejny se dělí na dvě poloviny. Jedna je v existenčních problémech a uvažuje, zda to táhnout dál. Druhá věří, že to zvládne, ale je někde na provozní nule. Stejné je to v zahraničí, v Německu, Francii, Británii a jinde,“ uvedl ředitel Bezobalu Jiří Sedlák pro Seznam Zprávy a potvrdil, že definitivně končí především prodejny v Praze a velkých městech, kde se rozpínají online supermarkety.