Berete výběr bot jako vážnou věc, nebo vám na něm tolik nesejde? Zatímco u oblečení byli spotřebitelé vždy otevření různým značkám za různé ceny, u obuvi převažovala věrnost značce a cenové kategorii. Za kvalitní boty si lidé neváhali připlatit, ale to se mění. Důvodem je rostoucí inflace, která mění nákupní chování i u tak specifického sortimentu, kterým jsou boty. Výraznou změnu preferencí odhalila studie, která obchodníkům jasně ukazuje, že je o drahé značky stále menší zájem.
Globální poradenská firma AlixPartners nedávno provedla průzkum, ve kterém odhalila, že cena je pro zákazníky důležitější než věrnost značce. 60 % dotazovaných uvedlo, že by kvůli ceně změnili značku obuvi a 80 % by změnilo i prodejce. Ukázalo se, že boty už zdaleka nejsou prioritou.
Zatímco dříve byl jejich pravidelný nákup považován u většiny lidí a samozřejmost, níže můžete vidět, kolik procent lidí v jednotlivých věkových skupinách už nebere nákup bot jako prioritu.
77 % lidí si za posledních 12 měsíců koupilo boty v kamenném obchodě. Online si je koupilo 56 % lidí, což je nárůst o 20 % ve srovnání s předchozím rokem. Naznačuje to, že se levnější obuv snadněji hledá online.
V průzkumu se firma ptala také na tři důvody, proč lidé upřednostňují online nakupování před kamennými obchody.
Kupte se slevou Dámské biopantofle.
Z průzkumu dále vyplývá, že 89 % zákazníků nakupujících obuv online očekává dopravu zdarma a bezplatné vrácení. Mezi další hlavní důvody pro nákup online patří snadné nakupování online a doručení domů. Pro obchodníky by to měla být důležitá informace, podle které mohou plánovat další prodeje.
„Mít přísnou operační strategii a následně ji skutečně realizovat je nyní důležitější než kdy jindy,“ řekl Raj Konanahalli, výkonný ředitel pro spotřebitelské produkty ve firmě AlixPartners.
Firma AlixPartners nebyla jediná, která zjišťovala nákupní preference. Důležitá zjištění přinesl také průzkum společnosti PowerReviews, který byl provedený minulý rok v létě. Podle něj se 74 % všech výdajů za obuv odehrává online. Průzkum společnosti Morning Consult, který se týkal jen respondentů z USA, také odhalil změnu nákupních návyků. Při nakupování v kamenných obchodech zde lidé nejčastěji využívají kamenné prodejny Walmart, Nike a Adidas. V případě online nákupů proběhne 66 % všech nákupů bot v Amazonu.
Pokud chtějí být obchodníci konkurenceschopní, musí sledovat chování zákazníků. Jelikož preferují nízkou cenu, znamená to pro ně nabízet levnější obuv, a tím pádem mít také menší tržby. Nicméně stále více lidí nakupuje obuv online, což může znamenat, že uvidíme stále méně kamenných prodejen obuvi, které budou kvůli nižšímu zájmu i tržbám nuceny zavřít nebo přesunout své podnikání online.
Volba nižší ceny nutně neznamená snížený zájem o nákup bot. Průzkum od Footwear Distributors & Retailers of America ukazuje, že v roce 2021 vzrostly spotřebitelské výdaje za obuv skoro o třetinu. Prohlubující se krize ale může znamenat další změny v chování spotřebitelů. Jelikož se čísla rok od roku razantně mění, je velmi složité předpokládat, jak se situace na trhu bude dále vyvíjet.