Potravinářské řetězce v Německu svádí boj, ne však se zákazníky, ale s dodavateli. V době krize je stále těžší s nimi vyjednávat o cenách a potraviny, které byly dříve samozřejmostí, už dnes samozřejmostí nejsou. To a další důvody přivedly největší hráče na trhu k rozhodnutí, že zmírní svou závislost na dodavatelích tím, že převezmou jejich roli. Když si budou řetězce dodávat potraviny, ubude jim mnoho starostí, ale zároveň se stanou mnohem větší hrozbou pro malé podniky, které jim nebudou moci konkurovat.
V Německu sídlí celá řada potravinářských řetězců a největším z nich je společnost Schwarz-Gruppe, která vlastní Lidl i Kaufland. Zaměstnává více než půl milionu zaměstnanců a předminulý rok její obrat přesáhl 133 miliard eur. Společnost si nemůže dovolit čekat na to, jaké situace jim trh přinese, proto se připravuje, aby měla zajištěné dodávky klíčových potravin.
O to se stará její divize Schwarz Production, která je zastřešující značkou výrobních společností skupiny Schwarz a jedním z předních výrobců potravin. Se 4 000 zaměstnanci ve výrobních podnicích vyrábí potraviny pro maloobchodní společnosti Lidl a Kaufland působící ve 25 zemích.
Obrat společnosti prudce roste a v plánu jsou další investice ve jménu dodavatelské nezávislosti. Schwarz-Gruppe plánuje převzít největšího německého výrobce potravin, společnost Erfurter Teigwaren. Již dříve převzala také výrobce nápojů MEG, pražírnu kávy a začala s vlastní produkcí čokolády. Zatím vyrábí jen potraviny, ale brzy plánuje i výrobu obalů a důležitých materiálů do maloobchodů.
Žádná jiná společnost nevysílá tak silné signály týkající se jejích průmyslových aktivit. Jörg Aldenkott, šéf představenstva Schwarz Produktion, uvedl, že společnost nechce vyrábět veškeré potraviny svépomocí, cílem je pouze zajistit soběstačnost těch nejdůležitějších.
I další obchodníci se snaží přizpůsobit – mít vlastní výrobní kapacity znamená v dnešní době významnou strategickou výhodu. Ví to například největší německý maloobchodní prodejce potravin, Edeka, který provozuje celou síť masokombinátů, pekáren a v minulosti převzal také výrobce nápojů Sonnländer a Albi. To mu dává určitou jistotu, že bude mít důležitý sortiment vždy včas k dispozici.
Velké a bohaté společnosti mají značné finanční rezervy, infrastrukturu i více možností než menší hráči. Ti se snaží dohnat větší konkurenci a osamostatnit se v tom, co je pro ně nejdůležitější. Například řetězec Aldi Süd má k dispozici pražírny kávy a jeho sesterská firma Aldi Nord nedávno převzala dvě výrobny nápojů. Rewe Group vsadila zase na pekárnu a masokombináty.
Pokud nebudou mít dodavatelé komu dodávat, zkrachují. Přesně takové budoucnosti se obávají malé a střední potravinářské firmy, které jsou nuceny sledovat, jak se přední obchodníci osamostatňují. Ačkoliv společnost Schwarz-Gruppe prohlašuje, že nevstupuje do konkurenčního boje s malými dodavateli potravin, ti na to zajisté budou mít opačný názor.
Jedno je jisté, na trhu dochází k obřím změnám a pravděpodobně se nebudou týkat jen německého trhu, ale i dalších, pro které může být postup německých společností návodem, jak v krizi přežít.