Po bezobslužných „jednotách“ přichází s moderním konceptem další obchodník. Nakoupit tzv. 24/7 mohou nyní zákazníci i chovatelské potřeby pro domácí mazlíčky. Novinku představil koncem minulého roku řetězec Super zoo. Jak první hybridní prodejna funguje a kde se nachází?
Vůbec první prodejnu, ve které nenarazíte na žádný personál, představil v Česku loni na jaře řetězec COOP ve Strakonicích. Dovnitř se dostanete kdykoliv díky ověření bankovní identity z chytrého mobilního telefonu.
Pilotní provoz se u zákazníků setkal s velkým zájmem a během roku 2022 přibyly další dvě plně automatizované prodejny bez obsluhy v Českém Krumlově a v Ústí nad Orlicí. Další by se měly postupně otevírat i letos. Jak potvrdili zástupci COOPu, lidé tyto prodejny nejčastěji využívají pro nákup alkoholu, sladkostí a jiných pochutin, a to především do půlnoci a ve volných dnech.
A co když vám ve tři ráno dojde jídlo, stelivo či pamlsek pro vašeho čtyřnohého mazlíčka? Zákazníci z jihočeského Týna nad Vltavou si mohou nově skočit do unikátní hybridní prodejny řetězce Super zoo.
Přes den funguje s klasickou obsluhou, po zavírací době se do ní pak dostanete, stejně jako v případě výše, díky chytrému mobilnímu telefonu a bankovní identitě, která umožňuje identifikaci nakupujícího. Pohodlně si z regálů vezmete, co potřebujete a zaplatíte u samoobslužné pokladny. O bezpečnost se stará kamerový systém, který prodejnu nepřetržitě monitoruje.
Kupte se slevou Kapsičky pro psy Pedigree.
Dušan Plaček, majitel a zakladatel skupiny Plaček, do které spadá i Super zoo, potvrdil, že obdobný koncept prodejen plánují postupně otevřít i v dalších městech. O jaká konkrétní půjde, ale zatím neprozradil. „Potřebujeme několik měsíců na sledování vývoje této prodejny, abychom v dalších krocích mohli udělat třeba ještě něco lépe a mohli zákazníkům vyjít maximálně vstříc,“ vysvětlil.
Že je jednou z výhod bezobslužných nákupů rychlost odbavení, dokazuje nejen jejich stoupající obliba, ale i rozšiřování napříč různými segmenty. Samoobslužné poklady jsou dnes považovány za naprostou samozřejmost nejen v supermarketech, ale i drogeriích a jiných prodejnách. A jak dokazuje už i situace v ČR, přibývá i plně bezobslužných prodejen, restaurací, barů apod.
O další způsob digitalizace a eliminace kontaktu zákazníků s personálem se nyní snaží populární řetězec rychlého občerstvení McDonald’s – v Texasu testuje první bezobslužné výdejní místo. Ať už objednáte přímo na místě u dotykových kiosků, předem v mobilní aplikaci nebo z auta v rámci Drive Thru, o vyřízení vaší objednávky a její vyzvednutí se postará systém robotů a jezdících pásů. Jídlo vám sice stále připraví lidé, během celé doby s nimi ale vůbec nepřijdete do styku.
Řetězec touto novinkou reaguje na zvyšující se poptávku po ještě rychlejším a plynulejším odbavování hladových zákazníků. Bezobslužný provoz zatím pouze testuje, pokud ovšem bude dostatečný zájem, za pár let nám k výdejnímu okénku přivezou cheeseburgery roboti či jezdící pásy i u nás.