Recyklace, pro někoho jde o obtěžující činnost, jiní mají dobrý pocit z toho, že mohou trochu snížit zátěž životního prostředí tím, že vhodí odpad do správného kontejneru. Většina lidí se naučila chovat zodpovědně a snaží se recyklovat nebo používat mnoho předmětů opakovaně. Největšími znečišťovateli jsou firmy, které produkují výrobky a obaly, které recyklovat nelze. To se ale má změnit, postarat by se o to měl ambiciózní plán z pera Evropské unie.
Budoucnost by měla být ve jménu recyklace, snižování odpadu a skleníkových plynů. EU připravila plán, který by měl ve výsledku přinést snížení emisí skleníkových plynů o 20 milionů tun.
Například pivo se z PET lahví začne opět více vracet do skla nebo nádob z jiných materiálů, které jsou ekologické. 10 % piva by se do roku 2030 mělo prodávat ve znovuplnitelných lahvích a do roku 2040 by to měl být dvojnásobek. Zvažuje se také zavedení zálohy na plastové lahve a hliníkové nápojové obaly. A obaly, které nejde recyklovat, by měly být alespoň biologicky snadno rozložitelné.
Veškeré plastové obaly budou muset být do roku 2030 vyrobeny z recyklovatelného materiálu. Někteří výrobci dávají na obaly nápisy informující o tom, že je obal rozložitelný, z bioplastu nebo jiné nápisy, které mohou být zavádějící – to však už nyní stačit nebude. EU bude výslovně požadovat, aby byla na obalu uvedena doba, za kterou se rozloží a kolik plastu obsahuje.
Zatímco pro velké výrobce by to neměl být takový problém, ohrozit by to mohlo ty menší, pro které je každá změna výrazným nákladem navíc. Změny tím nicméně nekončí, další se týkají nálepek na ovoce, čajových sáčků, kávových kapslí nebo tenkých plastových sáčků. Musí být vyrobeny z takového materiálu, který se do dvou let rozloží.
Kupte se slevou Dóza na potraviny Eco Lock&Lock.
Nové změny velmi dolehnou i na celou gastronomii. Každý den se v provozovnách prodávají miliony kelímků s nápoji. Evropská komise požaduje, aby bylo do roku 2040 80 % kelímků opakovaně použitelných. Sáčky s cukrem, smetanou nebo jinými ingrediencemi budou zakázány úplně. Změna se dotkne také hotelů, které budou muset zrušit malé lahvičky šamponů nebo tekutých mýdel.
Aby se ušetřil prostor i obalový materiál, veškeré obaly pro online objednávky budou nově obsahovat maximálně 40 % prázdného místa. V obchodech by měly zmizet jednorázové sáčky na ovoce a zeleninu, zákazníci je mohou nahradit opakovaně použitelnými taškami.
Ve srovnání s rokem 2018 by chtěla Evropská komise snížit množství obalového odpadu o 15 %. Pokud by žádná opatření nebyla zavedena, podle EU by se množství obalového odpadu zvýšilo o 19 % a plastového odpadu o 46 %. Frans Timmermans, místopředseda Evropské komise a jeden z prosazovatelů změn, uvádí, že opatření přinesou firmám zvýšené náklady, ale z dlouhodobého hlediska by se to mělo projevit ekonomickými výhodami. Recyklační průmysl by podle něj měl vytvořit kolem 600 tisíc pracovních míst.
Pokud půjde vše podle plánu, odhaduje se, že se škody na životním prostředí sníží o 64 miliardy eur. Zmíněné návrhy a opatření musí ještě schválit Evropský parlament a jednotlivé členské státy. Očekává se, že to bude trvat zhruba tři roky, než budou opatření skutečně provedena.
Mnohé evropské firmy ovšem již několik let po sobě krachují, masově propouští a podnikají kroky, kterými se snaží zachránit svou existenci. Je skutečně vhodná doba na zavádění „drastických opatření“ pro firmy? Je otázkou, jestli Evropská komise myslela i na tento důležitý fakt a jestli plánované změny ještě více neohrozí již tak křehkou ekonomiku jednotlivých států EU.