Stejně jako další společnosti, i IKEA se čím dál tím více zaměřuje na ochranu životního prostředí skrze využívání moderních technologií. Ke klimatické pozitivitě by jí měla pomoct i nákladní kola na solární pohon, která nově chystá zavést po takřka celém světě – s výjimkou Česka. Proč u nás novinku nezavede a jaké jsou výhody nákladních elektrokol?
Nákladní kola na solární pohon značky SunRider představila IKEA v Nizozemsku už před rokem – za tu dobu si prošla dostatečným testováním, které potvrdilo, že je firma bude chtít využívat i nadále.
Jejich hlavním přínosem je to, že jsou ekologičtější než jiné způsoby dopravy. Pro IKEA se jedná o zásadní aspekt, jelikož si dala za cíl stát se do roku 2030 klimaticky pozitivní. Kola se hodí především do měst, kde mohou vyřešit problém s ucpanou dopravou či pomoct s přepravou zboží na kratší vzdálenosti.
Podle údajů firmy přepravní kola uvezou až 90 % z celého jejího sortimentu, od malých doplňků až po velký nábytek. Jejich nosnost je až 150 kg a na jedno nabití mají dojezd až 100 km.
Přestože IKEA nabídla svoji přepravní novinku plošně, všem svým pobočkám po celém světě, v České republice se nákladní elektrokola zatím prohánět nebudou. Na vině je především umístění prodejen IKEA u nás a nedostatek zákazníků i cyklotras v jejich okolí. „Jako největší překážku v současné době vidíme nedostatečnou infrastrukturu cyklotras v okolí našich obchodních domů. Nejdříve se tedy chceme zaměřit na toto. Až bude zajištěna bezpečná cyklotrasa do obchodních domů, zvážíme solární kola zavést,“ vysvětlila pro server CzechCrunch Barbora Kotoun, manažerka pro udržitelnost IKEA Česká republika s tím, že by novinka byla přínosná především pro zákazníky bydlící v blízkosti prodejen.
Kupte se slevou Vánoční dekorace.
Rostoucí popularita e-commerce vyvíjí na prodejce i přepravce čím dál tím větší tlak, jelikož musí distribuovat více a více balíků. Potřeba modernizace se typicky odráží například v automatizaci skladů – k robotizaci se chystaly třeba firmy Alza, Datart či supermarket Rohlik, na roboty sází i Zásilkovna.
Co se pak přepravy týče, například společnost UPS již také zkouší využívat elektrokola, a to v podobě vozítek eQuad. Německá DHL zase sází na elektronická letadla, která jí pomohou nejen s mezinárodní přepravou. Čím dál tím větší zájem je i o doručovací drony či autonomní roboty, méně futuristickou službou je pak i setrvalé rozšiřování výdejních boxů.