Jsou velká města modernější než venkov? V otázce nakupování a maloobchodu se rozdíly začínají stírat, čím dál tím více lidí z venkova totiž preferuje platbu platební kartou a do vesnic taktéž začínají pronikat moderní technologie a služby jako samoobslužné prodejny či cashback.
Platíte radši v hotovosti, nebo kartou? Pokud bydlíte na venkově, možná paradoxně patříte spíše do druhé zmíněné skupiny. Podle ankety Asociace českého tradičního obchodu totiž až 50 % zákazníků v menších vesnických prodejnách platí své nákupy kartou.
Představa babiček a dědečků, kteří sypou drobné z peněženky na pokladnu, už tudíž nemusí tak často odpovídat realitě – ba co víc, na vesnicích se kartou platí i více, než je celorepublikový průměr. Podle dat karetních společností platí v maloobchodu kartou průměrně 44 % zákazníků. Na druhou stranu, u velkých řetězců hypermarketů a supermarketů jde až o 70 %.
Budoucnost nakupování na venkově může také spočívat v samoobslužných, automatických prodejnách. V zahraničí, například ve Švédsku či Německu, se již řadu let rozšiřují. U nás s testováním zatím začíná zejména síť COOP, která je letos zprovoznila v trojici okresních měst – ve Strakonicích, Českém Krumlově a v Ústí nad Orlicí. Další chystá v Lipně nad Vltavou a Berouně, příští rok je však v plánu i provoz na vesnicích.
Kupte se slevou Pivo světlý ležák 11° Medium Velkopopovický Kozel.
Automatické prodejny mohou být otevřeny až 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Část dne je v nich zpravidla přítomen personál, který může zákazníkům i vysvětlit, jak nákup v automatickém režimu funguje. Pro vstup je potřebná aplikace či bankovní identita, v zahraničí se nicméně osvědčuje i využívání zákaznických karet.
Digitalizace a moderní trendy pronikají na venkov i v dalších podobách. Čím dál tím rozšířenější je například služba cashback, díky které si mohou zákazníci vybrat hotovost u pokladny namísto hledání bankomatu. Ty totiž stále v leckterých vesnicích chybí. Z řetězců menších prodejen u nás cashback aktuálně nabízí například COOP, Žabka či drogerie Teta, ale také obchody Albert nebo Globus.
Samozřejmostí je i rozšiřování výdejních míst a boxů, obzvláště na vesnicích, kde není k dispozici pobočka pošty. Pro drobné obchodníky může být provoz výdejního místa vhodným přivýdělkem, zároveň může sloužit i jako „reklama“ či způsob, jak k sobě přivést další potenciální zákazníky např. z okolních vesnic. Výdejní box pak umožňuje vyzvednutí zásilky kdykoliv se člověku hodí.
Nehledě na postupnou modernizaci na venkově stále přetrvávají osvědčení prodejci – sázkou na jistotu jsou večerky, zpravidla s vietnamským majitelem. Podle prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy mají vietnamské večerky až 23% tržní podíl, čímž jsou de facto největším „obchodním řetězcem“ u nás. V současnosti se však rozšiřují spíše do měst, nežli do vesnic.