Nový zákon o ochraně spotřebitele přináší několik základních změn, které se týkají hlavně e-shopů. Vyhnou se jim pouze ti, kteří se zaměřují na B2B. Ostatní internetoví prodejci si musí dát větší pozor na zlevňování zboží, původ zákaznických hodnocení i reklamační řád. Nové povinnosti ale čekají i na samotné zákazníky, jen zatím přesně nevíme, kdy začnou platit.
Internetoví prodejci i majitelé kamenných obchodů si musí dát pozor na výpočet slev. Nově je potřeba vycházet z nejnižší částky, za kterou se zboží v posledních 30 dnech prodávalo. Tím chce Evropská unie předejít krátkodobému zvyšování cen před akcí, tedy klamání zákazníka. K výjimkám pochopitelně patří produkty, které mají krátkou dobu spotřeby, zejména čerstvé potraviny.
Každý obchodník musí uvádět zdroje hodnocení a způsob jejich ověřování. Bude tedy složitější nakupovat lajky nebo neoprávněně mazat negativní recenze. Za takové chování hrozí provozovatelům e-shopů poměrně vysoké sankce. A pozor – opatření platí jak pro samotné internetové obchody, tak pro online tržiště nebo profily prodejců na sociálních sítích.
Prodejci už nesmí k vámi vybranému zboží sami přihazovat další položky. Nejste povinni za ně platit, a tak si majitelé e-shopů podobné triky jistě rozmyslí. Tvrzení, že jste si produktů mohli všimnout, už neobstojí.
Na dodání mají nově e-shopy jen 30 dní, pokud se tedy se zákazníkem nedohodnou jinak. A nic pochopitelně nebrání tomu, aby byla doba výrazně kratší. Hlavní je termín dodržet.
Reklamační lhůta zůstává dvouletá, ale během prvního roku získá kupující nové výhody. Během této doby mu totiž v e-shopu musí uznat vrácení kvůli výrobní vadě. Samozřejmě bude nutné vrátit zboží nepoškozené a bez jakýchkoli vad způsobených používáním. Během druhého roku už musí spotřebitel dokázat, že poškození výrobku vzniklo během výroby, pouze se projevilo později. Konečné rozhodnutí pak bude na prodejci.
Novela zákona o ochraně spotřebitele vychází z vyhlášky, kterou EU vydala už loni v listopadu. Měla tedy začít platit nejpozději od 28. května, ale tehdejší vláda ji nestihla schválit. Nyní už čekáme jen na podepsání prezidentem a samotnou publikaci. Pokud tak nedojde k posunu na 1. ledna, můžou změny obchodníkům ještě zkomplikovat předvánoční vrchol sezóny.