Decathlon se přejmenoval na Nolhtaced. Reaguje tak na rostoucí trend secondhandových prodejů

Průčelí obchodu s názvem pozpátku Decathlon

Obrácené nakupování, obrácený název. To je strategie, kterou se známý prodejce sportovního oblečení a vybavení rozhodl podpořit svou secondhandovou kampaň ve třech belgických městech. Nejedná se přitom o ojedinělý projekt. Výkup a následný prodej použitého oblečení podporuje Decathlon i u nás, pouze v omezenějším měřítku. A není sám, prodej módy z druhé ruky zavádí i spousta dalších velkých značek.

Přečtěte si také

Když už nevíte co k rýži, vyzkoušejte kari s cizrnou, na kterém si pochutná i zarytý masožravec

Nolhtaced vykupuje použité vybavení

Neobvyklé nápisy na prodejnách Decathlon i na sociálních sítích a webových stránkách zmátly v polovině října (nejen) řadu obyvatel tří belgických měst: Evere, Ghent a Namuru. Při bližším zkoumání je však patrné, že se jedná o tentýž název značky, pouze zrcadlově obrácený a psaný pozpátku. Značka tímto krokem odstartovala svou měsíční akci, v rámci které vykupuje od zákazníků použité sportovní oblečení a vybavení, následně jej na své náklady opraví či vyčistí a poskytne zpátky do prodeje za výrazně nižší cenu.

A pro co si skočíte vy ze sportovního vybavení v akci?

Chce tímto krokem nejen zamezit zbytečnému vyhazování věcí v dobrém stavu, které by ještě mohly posloužit, ale také podporuje sportovní aktivity u rodin, které by si zboží za plné ceny nemohly dovolit. Akce trvá jeden měsíc, výkup a prodej bazarového zboží bude tedy v Belgii probíhat až do poloviny listopadu.

„Naším cílem je dát druhou šanci co nejvíce sportovnímu vybavení, abychom snížili dopad na životní prostředí a minimalizovali zbytečné vyhazování. A navíc second hand od Decathlonu umožní chudším spotřebitelům nakupovat kvalitní sportovní vybavení za nižší ceny,“ přiblížili záměr zástupci firmy na nedávné tiskové konferenci.

Detail bot v obchodu Decathlon Rudra Narayan Mitra / Shutterstock.com

Sportovní výbava nemusí být drahá ani u nás

Obdobné mini projekty realizuje Decathlon pravidelně po celé Evropě a výjimkou nejsou ani u nás. Letos v zimně bylo například možné na prodejny odnést zimní boty, které Decathlon od zákazníků vykupoval, dával do pořádku a následně na pultech nabízel pod bazarovou cenovkou za sníženou cenu. Akce se těšila velké oblibě především mezi rodiči menších dětí s často se měnící velikostí bot.

V rámci dlouhodobé ekologické a udržitelné strategie zařadila značka rovněž na svůj e-shop kategorii s názvem Zpátky ve hře. Ta dává druhý život vráceným či vystaveným výrobkům, které jsou jen vybalené, mírně opotřebované, případně mají drobné kosmetické vady. Ceny za takové zboží mohou být až o polovinu levnější, zejména u dražších kousků (např. lyžařského nebo cyklistického vybavení) ušetří zákazníci tímto způsobem i tisíce korun.

Second handy módních značek táhnou

Udržitelnost leží na srdci čím dál většímu počtu módních značek. A vlastní „sekáče“ se stávají nedílnou součástí řady z nich. Současným trendem je především výkup a nákup použitého zboží probíhající online. Značky si buďto nechávají bazarové oblečení od zákazníků přímo zasílat, následně jim vyplatí určitou částku a zboží prodají samy na svém e-shopu. Nebo poskytnou na svých platformách prostor, kde si mohou zákazníci své obnošené oblečení a módní doplňky sami vystavovat a prodávat.

Svůj bazar aktuálně provozuje Zalando pod názvem Pre-owned. Dále H&M, které spustilo secondhandový prodej na platformě Sellpy a obnošené streetwearové zboží vykupuje ve své pražské pobočce ve Vnitrobloku i internetový obchod Footshop.

  • Tip: K dalším oblíbeným platformám, přes které můžete podávat zánovní i obnošenou módu patří u nás například Vinted (zboží si uživatelé vystavují a prodávají sami), případně e-shop Remix či Genesis, který oblečení od lidí vykupuje (prostřednictvím zaslání v balících) a poté sám prodává přes své stránky.